09 jul 2020

Anar al contingut

reinventant l'ensenyament

Educació preveu reobrir les aules en la fase 2 però no per «fer classes normals»

De cara al pròxim curs, s'adaptaran aules per acollir «la meitat dels alumnes» i es modificaran els horaris d'entrada i sortida

Sobre el lloc de la selectivitat, el conseller diu que «és fàcil canviar la logística» per evitar desplaçaments d'alumnes

Agencias

Educació preveu reobrir les aules en la fase 2 però no per «fer classes normals»

David Castro

El conseller d’Educació de la Generalitat, Josep Bargalló, ha assegurat que el seu departament preveu reobrir les aules en aquells territoris que el pròxim 1 de juny entrin en la fase 2 de la desescalada però ha advertit que «no serà en cap moment per tornar a fer classes normals». Així mateix Bargalló ha obert la porta a modificar el lloc de realització de les proves de selectivitat i ha explicat com aborden la preparació del pròxim curs escolar.

En una entrevista aquest dilluns a Radio 4,  Bargalló ha anunciat que l’1 de juny obriran tots els centres educatius dels territoris que estiguin en fase 2 per acollir els alumnes que voluntàriament vulguin assistir-hi, especialment als dels cursos finalistes, com quart d’ESO, segon de batxillerat o sisè de primària i últims cursos de cicles formatius.

«Aquests alumnes els acollirem per fer el traspàs de l’etapa al títol, amb mesures sanitàries i amb grups reduïts», ha sostingut el conseller, que també ha dit que s’estan plantejant mesures per acollir altres alumnes les famílies de les quals ho necessitin, però ha remarcat que aquesta assistència serà voluntària.

Amb aquesta obertura, Educació pretén «fer plans individualitzats, veure quins continguts no s’han tractat en el tercer trimestre i quins són els dèficits per traslladar la informació als professors al setembre, en especial dels alumnes que canviaran d’etapa, de professors i fins i tot de centre educatiu».

El conseller ha remarcat la necessitat de personalitzar l’educació de cada alumne: «El currículum pel currículum ha saltat pels aires, el més important és la personalització dels alumnes», i ha afegit que ningú s’ha de posar nerviós perquè el temari no s’hagi pogut acabar aquest curs.

Quant a obrir al juny els primers cursos d’educació infantil, Bargalló ha reconegut que «les mesures 0-6 són molt complicades i són les que més ens preocupen per garantir la salut de nens i mestres».

El conseller ha remès a la reunió interterritorial del pròxim dia 14 amb la ministra d’Educació perquè «ens donaran el marc general, amb les mesures sanitàries que hem de prendre» i que «també treballarem amb el Departament de Salut».

El pròxim curs

Bargalló ha assenyalat que treballen perquè al setembre tots els alumnes de 0 a 12 anys vagin a l’escola, i per a això s’utilitzaran tots els espais dels centres, com biblioteques o gimnasos, per poder garantir les mesures de seguretat i higiene determinades.

Així, de cara al curs 2020-2021, el conseller ha explicat que estan treballant escola per escola per analitzar els espais que tenen, ja que preveuen que les aules acullin «la meitat dels alumnes que acollien fins ara», i també han d’estar preparats per a un altre possible confinament.

Ha afirmat que s’hauran d’adaptar els espais i els horaris d’entrada i sortida als centres per evitar aglomeracions, i ha destacat que la prioritat és que «tots els alumnes siguin sempre», sobretot de 0-12 anys, per afavorir la conciliació familiar.

Al setembre, amb la nova normalitat, l’escola «ha de ser capaç de personalitzar i fer acompanyament personal i emotiu», ja que tots els alumnes «hauran viscut problemes de salut en la família o el seu entorn relacionats amb la pandèmia». Segons el conseller, se’ls ha d’explicar als alumnes les mesures de seguretat que han de prendre i per què i «hem d’introduir-ho –ha dit– a nivell competencial».

Els exàmens de selectivitat

Sobre el lloc on fer els exàmens de la selectivitat, Bargalló ha opinat que «la logística és fàcil canviar-la», ja que hi ha moltes aules als instituts, i ha apuntat que per fer la prova molts alumnes es movien amb autobús, després de la qual cosa ha insistit que hi ha aules als instituts més pròximes als alumnes. 

Ha remarcat que l’assumpte és competència del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), que s’està plantejant fer-la en aules «no molt grans ni amb molts alumnes». Ha insistit que a Catalunya «tenim moltes aules d’institut» que es poden aprofitar, cosa que evitaria «els tradicionals desplaçaments en autobús i autocar».

La preinscripció escolar

Sobre la preinscripció, que comença aquest dimecres de forma telemàtica i es podrà fer fins al 22 de maig, Bargalló ha avisat que aquesta fórmula no serà així «per última vegada», ja que considera que és més fàcil i segura.

Per a les famílies que no puguin preinscriure’s de forma telemàtica els centres obriran presencialment els quatre últims dies, i Bargalló ha apuntat que no compten amb la dada dels nous alumnes de P3 que no puguin preinscriure’s: «No els tenim en el sistema. No sabem quantes famílies de P3 podran fer-ho o no telemàticament».

Les activitats d’estiu

Ha assegurat així mateix que les activitats d’estiu estan programades per al mes de juliol, quan ha confiat que tot Catalunya sigui ja en fase 2 del desconfinament, amb un marc «segurament molt similar al de setembre», ha dit.

Bargalló ha afirmat que Educació ha posat a disposició de les entitats que organitzen els casals d’estiu totes les escoles i instituts per fer activitats i també tot el coneixement perquè aquestes siguin «no lectives, però més educatives que mai». 

Preguntat per l’increment de la despesa per dur a terme aquests canvis en educació, Bargalló ha afirmat que s’ha de respondre «amb més despesa, a partir d’aportacions de la Unió Europea, de l’Estat i la regla de despesa».