mesures probables

Els viatgers de tren, avió o bus pot ser que hagin de portar mascareta

Ábalos apunta mesures obligatòries de seguretat individuals perquè mantenir un terç de l'ocupació no és econòmicament viable

El ministre de Transport i Mobilitat anuncia que està treballant en un pla de rescat per al sector

MADRID 24/04/2020.- Varios pasajeros saludan a su llegada a la Terminal 4 del aeropuerto Adolfo Suárez Madrid Barajas, este viernes, tras llegar a bordo de un avión procedente de Filipinas. En total regresan a sus países casi 300 personas -160 españoles, 110 ciudadanos de otros países de la Unión Europea (UE) y una veintena de europeos y filipinos residentes en España- que estaban desperdigados por alguna de las casi 8.000 islas que forman Filipinas. EFE/Rodrigo Jiménez

MADRID 24/04/2020.- Varios pasajeros saludan a su llegada a la Terminal 4 del aeropuerto Adolfo Suárez Madrid Barajas, este viernes, tras llegar a bordo de un avión procedente de Filipinas. En total regresan a sus países casi 300 personas -160 españoles, 110 ciudadanos de otros países de la Unión Europea (UE) y una veintena de europeos y filipinos residentes en España- que estaban desperdigados por alguna de las casi 8.000 islas que forman Filipinas. EFE/Rodrigo Jiménez / Rodrigo Jiménez (EFE)

3
Es llegeix en minuts
Europa Press

Els viatgers de tren, autobús o avió pot ser que tinguin l’obligació de complir unes normes de prevenció i seguretat per viatjar en els pròxims mesos, una vegada es torni a la ‘nova normalitat’, segons ha apuntat el ministre de Transport i Mobilitat, José Luis Ábalos.

L’articulació d’aquestes eventuals mesures obligatòries de seguretat, com viatjar amb mascareta, serà conseqüència de la dificultat econòmica que suposa per a les empreses del ram vendre només una tercera part de les places dels vehicles o naus, tal com actualment es recomana per garantir les distàncies entre passatgers que recomana Sanitat.

«Mantenir un terç d’ocupació serà molt difícil de complir»

«La recomanació de mantenir un terç de l’ocupació serà molt difícil de complir, el sector privat no pot aguantar venent un terç de l’ocupació», ha augurat el ministre que, per això, considera que caldrà implantar unes «mesures de prevenció obligatòries per als viatgers».

Durant la seva compareixença al Congrés, Ábalos ha avançat que treballa en un pla de rescat d’aquest tipus de transports interurbans i internacionals, ja que, segons ha assegurat, «afrontarà una important crisi en els pròxims mesos» i «serà un dels sectors que més tardarà a sortir del període d’hibernació a què s’ha sotmès per l’aturada de la mobilitat».

Ertos de més durada

«Per això és necessari continuar treballant en un esquema de protecció de rendes i de liquiditat per al transport», ha indicat, per assenyalar, entre altres mesures, la possibilitat que els expedients de regulació d’ocupació temporals (ertos) del sector tinguin una durada més llarga.

El ministre ha detallat les caigudes de viatgers de més del 90% que tots els tipus de transport, tant l’avió com l’AVE i l’autobús, registren com a conseqüència de les restriccions a la mobilitat dels ciutadans que va incloure el decret de l’estat d’alarma a fi de combatre el coronavirus i la referida recomanació de reduir l’ocupació.

Ajuts en el marc de la UE

Ábalos ha assegurat que també es gestiona l’articulació d’aquest tipus d’ajuts en el marc de la UE. Així, ha indicat que els ministres de l’àmbit d’Espanya, França, Alemanya i Itàlia van pactar aquest divendres passat una posició comuna per demanar en la videoconferència de titulars de Transports de la UE que tindrà lloc el dia 29.

D’aquesta forma, han convingut a sol·licitar mesures «per recolzar financerament el sector del transport, incloent-hi iniciatives per mobilitzar inversions».

«En concret, ens preocupa molt l’estat del sector de l’aviació, durament castigat en aquesta crisi», ha detallat Ábalos. «Tots els països europeus tenen aquest mateix greu problema en aquest sector», ha afegit.

Empreses públiques

De la mateixa manera, Ábalos ha indicat que la crisi per l’aturada de la mobilitat també afecta les empreses públiques de transports del ministeri, com són Adif i Renfe, Aena i Ports de l’Estat. «Les seves dades de mobilitat, de viatgers i d’ingressos han baixat moltíssim i, en conseqüència, han d’acomodar els serveis i l’activitat inversora a la nova situació», ha assegurat.

En aquest cas, el titular de Transports també ha fet una crida a la UE a l’indicar que «el finançament europeu serà molt important per al sosteniment de la inversió pública».

Aquestes companyies públiques de transports estaven immerses abans de la crisi en plans d’inversió destacats de diferent tipus que van quedar en suspens al març.

Renfe comprarà trens per 3.000 milions

Així, Renfe té en marxa un pla de compra de trens que suposa una inversió d’uns 3.000 milions d’euros, mentre que Adif inverteix en la construcció de les línies d'AVE actualment en execució i en projectes d’ampliació de grans estacions de trens. Per la seva banda, Aena va llançar plans de desenvolupament de terres pròxims als seus principals aeròdroms.

Notícies relacionades

«Al ministeri estem treballant per avaluar l’impacte econòmic de la crisi, tant en les empreses públiques com en les privades, i el seu efecte en les inversions», ha assegurat Ábalos. «Els comptes de Renfe dependran de com es recuperin els trànsits, mentre que Adif, si la circulació de trens baixa, ingressa menys per cànon, el mateix que Aena, que no cobra taxes si no hi ha vol», ha detallat Ábalos en relació amb la incertesa sobre com evolucionarà el sector en els pròxims mesos.

L’adopció de mesures en recolzament al transport interurbà constitueix un dels tres eixos en què s’estructura el pla de desescalada que el Ministeri de Transports prepara per als sectors de la seva competència, juntament amb les mesures per al transport urbà i les relacionades amb la construcció.