LA LLUITA CONTRA EL CORONAVIRUS
Experts veuen «molt precipitat» relaxar el confinament pel risc de rebrots
Asseguren que si es manté l'aïllament total, dels 1.000 casos diaris actuals es baixaria 300 a final d'abril i 1 a final de juny

foto 3622627
Experts matemàtics de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) consideren «molt precipitat» relaxar les mesures del confinament total pel risc de rebrots i perquè el sistema sanitari encara no està descol·lapsat. Asseguren que si es mantingués el nivell d’aïllament actual, per Sant Jordi, a finals d’abril, s’hauria aconseguit baixar dels 1.000 casos diaris d’ara només 300; a finals de maig serien 10 casos diaris i per Sant Joan, a finals de juny, s’hauria reduït a 1 cas al dia.
«Si tenim mesures de desconfinament es pot espaiar tot, i si no es fa bé, a poc a poc i de forma responsable, tindrem rebrots i això significarà anar setmanes o mesos cap enrere, cosa que seria terrible», ha afirmat el matemàtic Daniel López, del grup de recerca de Biologia Computacional i Sistemes Complexos de la UPC.
«Tots els països que prenen mesures de control tenen una disminució real», diu López. Malgrat que opina que és massa aviat «per dir que unes mesures han sigut més efectives que d’altres», afirma que «si es redueix la mobilitat de la població, es redueix la velocitat de propagació de la malaltia».
López forma part, juntament amb altres experts, d’un grup que ha desenvolupat un model matemàtic que permet quantificar la situació per zones i països i predir l’evolució del coronavirus a curt termini. L’informe que fan, que s’actualitza diàriament, l’entreguen a l’oficina d’estratègia de la Unió Europea. L’anàlisi inclou prediccions per a Catalunya, Espanya i la UE, de manera que el model serveix per analitzar l’eficàcia de les mesures que s’estableixen als diversos països.
López opina que el criteri més important per decidir el desconfinament és assegurar que el sistema sanitari no està col·lapsat, fet que ara mateix no és així, diu. Per tant, considera que la relaxació de les mesures previstes pel Govern de Pedro Sánchez a partir d’aquest dilluns és «massa precipitada».
I posa exemple de l’Iran, on la dinàmica era «fantàstica». «Estaven a punt de controlar-ho del tot i, a partir de cert moment, se’ls va descontrolar. Per tant, el perill existeix», diu López, que avisa que fins que no hi hagi una vacuna no hi haurà protecció real. Per això insisteix que el desconfinament s’ha de fer «a poc a poc» i avaluant els resultats cada 10 dies.
UPC - Universitat Politècnica de Catalunya Estat d'alarma a Espanya Coronavirus a Espanya Coronavirus a Catalunya Coronavirus
- L’home que ‘va predir’ l’apagada
- Les renovables generaven el 74% de l’electricitat en el moment de la fallada
- Estalvi Un milionari revela quina és la manera d’estalviar amb un salari baix
- Investigació Així era la «casa dels horrors» d’Oviedo: els tres germans alliberats, d’entre 8 i 10 anys, no anaven a classe, dormien en bressols i portaven tres mascaretes posades
- Efemèride Blanquejar Hitler 80 anys després
- Successos Detinguts tres menors a Mataró per la brutal agressió a un adolescent
- Equipament Glòries posa a prova la complicada convivència entre ciclistes i vianants
- Cita destacada BCN es bolca amb les Setmanes de l’Arquitectura
- Àrea natural El delta del Llobregat aposta pel turisme sostenible
- FESTIVAL DEL 26 DE JUNY AL 4 D’AGOST El Grec obre etapa amb Leticia Martín al davant i aposta per més música i teatre