Coronavirus

Illa assegura que la indústria proporcionarà 400 respiradors diaris

Sanitat espera que Seat entregui 300 respiradors diaris i la firma madrilenya Hersill, 100 més

El Ministeri vigila que els nous productes no compliquin encara més l'estat de pacients greus

whatsapp-video-2020-03-30-at-154105 / periodico

2
Es llegeix en minuts
Juan José Fernández

Durant la seva compareixença d’aquest dijous davant de la Comissió de Sanitat del Congrés, el ministre de Sanitat, Salvador Illa, ha volgut donar bones notícies sobre l’adquisició de respiradors per a les ucis hospitalàries, després de les polèmiques pels contratemps en les compres dels tests de diagnòstic.

Illa ha anunciat que l’empresa Hersill, establerta a Móstoles (Madrid) i principal fabricant de ventiladors mecànics, muntarà 100 equips al dia, en el marc d’un contracte amb el Govern per proporcionar-li 5.000 respiradors.

La xifra suposa multiplicar per deu la capacitat de fabricació que tenia la firma madrilenya, un objectiu que s’havia plantejat el Govern, i pel qual l’Executiu ha passat una setmana de converses amb l’empresa i d’oferiments de recolzaments a la seva cadena de producció, que en temps de bonança en podia fabricar no pas més de 15 diaris.

A més, el ministre Illa ha anunciat que l’antiga cadena de muntatge d’eixugaparabrises de Seat, juntament amb «equips d’enginyeria de recolzament», fabricarà 300 unitats de respiradors diàries, si bé no ha especificat quan. L’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS), segons Illa, «està únicament pendent de rebre la certificació sobre la seguretat elèctrica i dels equips electromagnètics» de l’aparell que es fa a la cadena de muntatge de Martorell.

Obstacles

Aquesta és una de les principals dificultats que es presenta a les 47 idees de respiradors presentades davant de l’AEMPS per entitats científiques i per particulars, com va avançar EL PERIÓDICO. Una dotzena dels projectes tenen el principal suport tècnic. Sanitat va emetre aquest dimecres una nota en què va indicar que hi ha sis prototips que considera més avançats. 

‘Coronavirus avui’

Sanitat ha explicat que els projectes han de presentar uns requisits «mínims de seguretat», i els han especificat en un manual que han entregat a la fundació COTEC per a la seva distribució. Els respiradors, explica Sanitat, són equips «invasius molt precisos i complexos» per al seu ús en pacients en estat molt greu, la situació dels quals pot veure’s complicada per un error mecànic.

Els aparells han de tenir «el marcatge CE, distintiu que declara la conformitat del producte amb els requisits de seguretat, eficàcia i qualitat establerts en la legislació», diu la nota. Els ventiladors mecànics «emeten radiació electromagnètica, que pot afectar el funcionament de la resta d’equips del pacient, o fins i tot els pacients de l’entorn», explica Sanitat.

Aquest dimarts, l’Exèrcit va transportar un grup de respiradors fabricats per la Seat des de Barcelona fins a la localitat valenciana de Torrent. El projecte de la Seat és el que està més avançat de tots els presentats davant de l’AEMPS. 

Notícies relacionades

Amb les dues iniciatives es garantiran 400 unitats diàries d’equips de respiració assistida invasiva per a pacients greus, segons es desprèn del que ha promès Illa al Congrés.

El ministre ha comparegut el mateix dia que el comitè d’empresa de Seat lamentava la lentitud del procés d’homologació i, en especial, l’obstacle que suposa el «canvi constant de directrius tècniques», cosa que va portar aquest dimecres a paralitzar les proves a l’espera que es realitzin aquest dijous les últimes verificacions pendents en un laboratori, informa Efe.