SERVEIS SUSPESOS

¿Cal pagar la quota del gimnàs durant el confinament pel coronavirus?

Els centres esportius municipals de Barcelona no cobraran l'abril, mentre que gimnasos com el DIR proposen mantenir els abonaments

Consum assegura que el consumidor té dret a reclamar la devolució de la quota del període en què el centre ha estat tancat

zentauroepp22869478 dir gimnasio200329091106

zentauroepp22869478 dir gimnasio200329091106

3
Es llegeix en minuts
ACN

El confinament decretat pel Govern espanyol arran de la crisi del coronavirus ha obert el dubte sobre el pagament de les quotes dels gimnasos. Els centres esportius municipals de Barcelona han acordat la supressió de la mensualitat d’abril, mentre que altres establiments com el DIR han proposat mantenir intacte l’import de l’abonament en «solidaritat» amb els «esforços» del club.

L’Agència Catalana del Consum recorda que el consumidor té dret a reclamar la devolució de la quota del període en què el centre ha romàs tancat. Malgrat això, apel·la a la «solidaritat» i a la importància de buscar solucions «que ajudin» tant els consumidors com els autònoms i petites i mitjanes empreses en aquesta situació de crisi.

En aquest context, l’Institut Barcelona Esports de l’ajuntament de la capital catalana va acordar suprimir les quotes dels centres esportius municipals a les més de 200.000 persones abonades dels 41 centres de la ciutat fins que puguin tornar a obrir. Després de la tornada a la normalitat, a més, es decidirà com «compensar» els abonats pels dies de març en què van estar tancats.

Diferències als gimnasos privats

En aquest sentit, el club Metropolitan de Barcelona ha anunciat també la «congelació» de totes les quotes fins a la reobertura del centre i una compensació «àmplia» pels dies de tancament de març. Als socis amb quotes semestrals o anuals se’ls prolongarà l’abonament el temps necessari per compensar els mesos de tancament.

Esquaix Igualada també ha decidit no cobrar quotes fins a la seva reobertura. El club ha demanat «comprensió i solidaritat» als socis i s’ha compromès a «fer el que sigui» per correspondre a la «confiança» dels usuaris.

Per la seva part, la cadena de gimnasos DIR proposa fer efectiu l’abonament però descomptar els dies de tancament als següents rebuts, prorrogar el pagament tants dies com el club hagi estat tancat, o reduir l’import de la quota un 20% fins que sigui possible la reobertura. Una altra opció que planteja la companyia és mantenir intacte l’abonament «en solidaritat amb els esforços» del club.

Durant el període de confinament, el DIR ha habilitat una plataforma d’entrenament virtual amb classes dirigides i consells sobre fisioteràpia i nutrició.

Possibilitat de servei alternatius

L’Agència Catalana de Consum recorda que el consumidor té dret al reembors de la quota en el període que el centre hagi estat tancat. «Ara bé, el Codi de Consum preveu que els gimnasos puguin oferir serveis alternatius que satisfacin els consumidors», assegura la directora de l’agència, Beth Abad.

Si el gimnàs es nega a tornar la quota, el client n’haurà de deixar constància al mateix centre. Un mes més tard, en cas que no hagin contestat o es neguin a fer el reembors, es recomana presentar una reclamació a l’Agència Catalana de Consum.

Consum responsable i solidari

Aquest organisme ha iniciat una campanya de consum «responsable i solidari» amb l’objectiu d’informar «permanentment» de les situacions derivades del confinament. La iniciativa s’articula en 10 càpsules amb consells i recomanacions generals sobre els viatges i transports, subministraments bàsics, hipoteques, espectacles i serveis que es paguen per quotes, entre d’altres.

Donada la situació de crisi actual i el tancament de petites i mitjanes empreses, Abad apel·la a la «solidaritat» i ha demanat «buscar solucions» de consens per ajudar tant el consumidor com la companyia.

El cas del Club de Natació Granollers

Aquesta és també la petició que ha traslladat el Club de Natació Granollers als socis. En un comunicat oficial, el centre ha demanat «complicitat i compromís» als consumidors i ha recordat la importància del pagament de quotes per sufragar el manteniment de les instal·lacions.

Notícies relacionades

«Volem recordar que els abonaments van destinats a contribuir al manteniment adequat i a la viabilitat de l’associació i no són una contraprestació pels serveis dels que poden disfrutar els socis», han recordat. Malgrat això, el club s’ha compromès a «compensar» els usuaris amb serveis oferts al marge de la quota, com cursos de natació o lloguer de taquilles.

El gimnàs Holmes Place de Barcelona ha anunciat el reembors dels dies de març en què el club estigui tancat els pròxims quatre mesos. A més, ha optat per congelar les quotes fins que torni a obrir. No obstant, ha demanat als socis autorització per continuar cobrant-los les mensualitats i aplicar un 15% de descompte en la quota fins a cobrir el cost que ha suposat per al soci el tancament del club.