estudi de la Universitat de Granada

Cinc milions de persones al dia surten del confinament pel coronavirus a comprar

Es tracta d'una dada «preocupant» que conjuga amb el paper del comerç 'online', que ha jugat un paper molt important per reduir l'expansió de la infecció en països asiàtics

zentauroepp52949407 cooronavirus barcelona200327202100

zentauroepp52949407 cooronavirus barcelona200327202100 / JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts
Efe

Un estudi de la Universitat de Granada ha calculat que cinc milions de persones deixen cada dia el seu confinament a Espanya per sortir a comprar, una dada que podria dificultar la batalla contra el coronavirus i que contrasta amb l’aposta pel comerç electrònic dels països asiàtics. 

El grup d’investigació Innovació, Sostenibilitat i Desenvolupament Empresarial (ISDE) de la Universitat de Granada (UGR) ha comparat els sistemes de compres de la població a Espanya durant el període de confinament i els d’altres països que han aconseguit contenir la malaltia per intentar trobar guies de referència. Aquesta anàlisi ha tingut com a marc l’esforç i el comportament d’empleats de supermercats i de comerços per respondre a l’alta demanda de consum de l’inici de la quarantena i els protocols dissenyats per treballar amb mesures de seguretat. 

Segons el grup d’investigació, Espanya té unes 2.500 botigues d’alimentació i supermercats dispersos per la seva geografia, una xifra que, unida al consum, els ha fet calcular que uns cinc milions de persones cada dia acudirien a fer la compra. Es tracta d’una dada «preocupant» que conjuga amb el paper del comerç electrònic, vendes per internet que han jugat un paper molt important per reduir l’expansió de la infecció en països asiàtics però que a Espanya estan registrant un paper simbòlic. 

El comerç ‘online’ evita acudir a espais on hi ha concentració de persones i possibilita una gestió més controlada de la venda davant la compra tradicional, que posa en risc l’esforç del confinament durant molts dies.  Tot i que es puguin prendre mesures per reduir el risc en el punt de venda, els experts han destacat que la mesura més eficaç seria que el client no necessités acudir al punt de venda o, en el seu defecte, que passés el menys temps possible recollint la seva compra. 

La compra per internet és del 20%

L’estudi ha comparat la xifra de clients ‘online’ de països com la Xina i el Japó, amb zones on la meitat de les compres es fan per internet, amb les de països europeus, que s’acosten al 40%, o Espanya, amb una mitjana que no arriba al 20%.  El catedràtic d’Organització d’Empreses de la Universitat de Granada Alberto Aragón, considerat un dels principals experts internacionals en gestió d’empreses i sostenibilitat, ha apuntat que és molt difícil desenvolupar sistemes de venda ‘online’ massius de la nit al dia, tot i que, «en una situació de gravetat com la que vivim», ha considerat urgent aquest reforç d’aquests canals. 

Notícies relacionades

Les mesures preses fins ara a Espanya en la gestió de compres són similars a les d’Itàlia, centrades a augmentar l’espai entre clients o limitar l’aforament, però no hi ha cap regulació sobre el comportament dels ciutadans en els punts de venda. 

L’equip de treball ha proposat com a mesures urgents donar prioritat al comerç en línia o sota comanda, regular la gestió de botigues, aprovar protocols de comportament sancionables i millorar el sistema per donar prioritat en la compra a persones vulnerables, contagiats a domicili i personal sanitari.