18 febr 2020

Anar al contingut

POLÈMICA INFORME INTERNACIONAL

Madrid demana a l'OCDE que no publiqui les dades espanyoles de PISA

El conseller d'Educació afirma que les dades de matemàtiques i ciències estan «contaminades» per les anomalies detectades en lectura

Olga Pereda

Madrid demana a l'OCDE que no publiqui les dades espanyoles de PISA

Albert Bertran

Dimarts de la setmana que ve es coneixeran les dades PISA, el sistema internacional d’avaluació a alumnes de 15 anys que realitza l’OCDE cada tres anys des del 2000 en tres matèries: lectura, matemàtiques i ciències. La comunitat de Madrid acaba de llançar una alarma: no són dades fiables. Són estranys i inversemblants. Ha demanat a l’organisme internacional que no publiqui les dades d’Espanya. L’OCDE, de moment, continua entossudida a fer-ho.

L’OCDE (Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmic, que aglutina 36 països) va anunciar fa dies que ajornava la publicació de les dades a Espanya, però només els relatius a lectura (comprensió lectora). Les xifres, efectivament, eren estranyes. Els alumnes havien dedicat tot just 20 segons a respondre a qüestions que, en condicions normals, comporten entre 50 segons i dos minuts. Els xavals –via ordinador– responien o tot sí o tot no a preguntes com «Els avions estan fets per gossos».

La comprensió lectora era aquest any la matèria estrella de l’informe PISA, les proves del qual es van realitzar entre l’abril i el maig de 2018 (a Espanya hi van participar 36.000 estudiants). Tots els alumnes de tots els països implicats en l’estudi van fer aquesta prova. No va ser el cas de matemàtiques i ciències. No obstant, per calcular ‘la nota’ tant de matemàtiques com de ciències es van tenir en compte altres variables, inclosos els resultats de lectura. Aquest sistema no és cap novetat, es fa en cada convocatòria, en funció de la matèria estrella. Segons la Comunitat de Madrid, l’evident contaminació de dades en lectura implica també els resultats en ciències i matemàtiques. Per això la seva petició per ajornar la publicació de l’informe relatiu a Espanya. No obstant, l’OCDE assegura que la contaminació de dades (si és que, efectivament, n’hi ha hagut) pot ser mínima i no afectaria el resultat global. És un assumpte que els seus tècnics investigaran a posteriori, però la publicació de dades segueix endavant, cosa que ha provocat indignació a la conselleria d’Educació de Madrid.

Els tècnics de la conselleria –que han accedit només a les dades de la comunitat de Madrid– han detectat anomalies. Per exemple, que dels més de 5.000 alumnes que van participar en la comunitat, 70 no van fer les proves (es desconeix el motiu), però la seva qualificació va ser «zero». Els tècnics també han detectat que els errors es disparen en el cas de tres grups concrets d’examinadors (els tècnics que dirigeixen les proves a les escoles). És més, en alguns casos, la data de realització de les proves era del 2017 en lloc del 2018. Són dades que conviden a la sospita. Per això la petició de Madrid.

¿El que ha passat a Madrid ha pogut succeir en altres comunitats? Enrique Ossorio, conseller d’Educació i Joventut (PP), creu que és més que probable. De fet, ha parlat amb altres consellers –no facilita els seus noms– que també estan «molt preocupats». Però de moment cap comunitat s’ha pronunciat de manera similar a la de Madrid.