El Periódico de Tarragona

Tarragona

Última hora

Incendi a Paüls: el vent dificulta els treballs d’extinció d’un foc que ha arrasat 2.300 hectàrees

Els Bombers esperen l'arribada del vent de marinada aquest dimarts al migdia, que podria ajudar a contenir el flanc dret

Més de 2.000 persones encara confinades a diversos pobles i nuclis de Tortosa

Otras

3
Es llegeix en minuts
Jan Magarolas

Al Baix Ebre s’ha viscut una nit llarga. L’incendi que es va declarar ahir dilluns al migdia al terme municipal de Paüls ja porta cremades 2.377 hectàrees, segons l’última actualització d’Agents Rurals, a primera hora d’aquest dimarts. Hi ha més de 2.000 persones de diversos pobles i alguns nuclis de Tortosa sota confinament total, i ara les tasques dels cossos de seguretat se centren a evitar que les flames tornin a travessar el riu Ebre i arribin a la serra de Cardó. Uns 300 bombers treballen en les tasques d’extinció de l’incendi, als quals s’han sumat un centenar d’efectius de l’UME.

Els Bombers han treballat durant tota la nit i s’han anat movent per tot el terreny afectat, de caràcter muntanyós i on és difícil accedir. El fort vent, amb ratxes de fins a 90 quilòmetres per hora, ha complicat els treballs d’extinció i ha obligat a ampliar la zona de confinament, de manera que el perímetre ha crescut en diversos punts en les últimes hores. Els Bombers esperen l’arribada del vent de marinada aquest dimarts al migdia, que podria fer pujar la humitat i ajudar a contenir el flanc dret, cosa que els permetria posar en marxa un pla d’acció «completament diferent».

Ara per ara es treballa en una àrea de prop de 2.500 hectàrees, tot i que la superfície cremada és de 2.377 hectàrees. Prop del 30% de la superfície afectada es troba dins del Parc Natural dels Ports. La part més activa de l’incendi es concentra a la zona superior del flanc dret, entre Paüls i Alfara de Carles. S’avisa que «l’evolució del foc és incerta» a causa del vent i que no s’ha de transitar per l’entorn «sota cap concepte».

Dins de la desgràcia, una bona notícia: Els Bombers han aconseguit estabilitzar dos dels focus secundaris generats durant la matinada: tant el del terme municipal de Tivenys, quan el foc va creuar l’Ebre i es va endinsar en una zona agrícola, com el del flanc esquerre i que tenia un potencial d’afectació de 1.000 hectàrees.

Hi ha cinc carreteres tallades: la C-12 entre Tortosa i Xerta, la TV-3541 entre Paüls i Xerta, la TV-3422 entre Alfara de Carles i Aldover, l’N-230b a Xerta i la T-301 entre Benifallet i Tivenys.

Unes 74 dotacions, 300 efectius i 12 mitjans aeris de Bombers continuen a la zona i s’ha mobilitzat el personal lliure de guàrdia davant una «actuació activa de caràcter extraordinari». El cos avisa els seus membres que «la incorporació és obligatòria i els efectius s’han de presentar als seus parcs al més aviat possible».

Ahir a la nit i aquesta matinada i davant l’empitjorament de la situació, el Govern i els serveis d’emergència van demanar la col·laboració de la Unitat Militar d’Emergències (UME), tal com va anunciar el president de la Generalitat, Salvador Illa,a través de les xarxes socials. L’UME va confirmar la col·laboració i ja ha enviat sis vehicles i bulldozers cap al Baix Ebre i un centenar d’efectius. També hi ha dos avions FOCA del Ministeri de Transició Ecològica i un bombarder d’aigua de l’UME.

Durant la nit s’ha requerit el confinament de diversos pobles del Baix Ebre i algunes zones de Tortosa. S’ha donat l’ordre als municipis de Paüls, Alfara de Carles, Tivenys i Xerta, al Baix Ebre, i també a Pinell de Brai i Prat de Comte, a la Terra Alta. Així mateix, l’ordre afecta els barris dels Reguers, Jesús, Bítem, els Remolins i Santa Rosa, a Tortosa. La consellera d’Interior, Núria Parlon, havia comptat més de 2.000 persones confinades en total. El confinament es manté en tots aquests nuclis de població excepte a la zona dels Remolins, ja que aquest dimarts a les vuit del matí Protecció Civil ha enviat l’alerta de desconfinament als veïns.

Un bomber i quatre persones ateses

Notícies relacionades

Segons avança l’ACN, un bomber ha sigut atès per un cop de calor, dues persones més han hagut de ser ateses pels serveis mèdics a Xerta i una altra va ser trobada inconscient a Paüls, però finalment l’hi va donar d’alta in situ. A més, es va atendre una quarta persona per un atac d’ansietat a Tivenys.

A més de les atencions, l’incendi ha obligat a evacuar dues cases rurals, i a la urbanització el Toscar d’Alfara de Carles els veïns s’havien autoevacuat, menys una persona a qui van haver de treure els Bombers. També es va evacuar la zona dels Masos de Tivenys.