Anar al contingut

Millores en el transport públic

El Govern espanyol destina 98 milions a millorar la seguretat a Rodalies

La inversió permet instal·lar el sistema ERTMS a la línia de Manresa, que hauria evitat el xoc mortal del febrer

Óscar Hernández

El Govern espanyol destina 98 milions a millorar la seguretat a Rodalies

Quan dos trens van xocar en una mateixa via al febrer passat causant la mort d’una maquinista a Castellgalí (Bages) es va dir que el sinistre s’hauria evitat si aquella línia, l’R4 de Rodalies, hagués tingut instal·lat el sistema de comunicació intel·ligent ERTMS, que incorpora la línia de l’AVE. Perquè una cosa així no torni a passar, el Consell de Ministres aprovarà avui una inversió de 98 milions d’euros per licitar la instal·lació de l’ERTMS a les línies R4 Nord i R2 Sud de Rodalies. 

El Govern autoritza així Foment a licitar a través de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) un contracte de 98 milions per implantar una senyalització nova, telecomunicacions fixes i el sistema ERTMS en els trams Manresa-Barcelona de l’R4 i Barcelona-Sant Vicenç de Calders de l’R2. Els treballs haurien de finalitzar d’aquí 24 mesos.

Més trens i més segurs

El sistema ERTMS, també conegut com a sistema de gestió de trànsit ferroviari europeu, és el mateix que s’utilitza en les línies d’alta velocitat. Actualment, ja s’ha instal·lat a Rodalies entre l’Hospitalet de Llobregat i Mataró. A més de millorar la comunicació de dades entre trens i amb els serveis de control de trànsit, permet reduir els intervals entre combois i disminueix els costos d’explotació.

Entre d’altres millores, a més de la instal·lació de l’ERTMS, es renovaran els sistemes de detecció de tren mitjançant circuits de via d’audiofreqüència d’última generació, instal·lació de nous senyals led i la implantació de l’ASFA (anunci de senyals i frenada automàtica). Aquests treballs de senyalització, comunicació i protecció de trens poden ser cofinançats pel programa de fons comunitaris 'Connectar Europa'.