Original denúncia pública contra el vandalisme

Renfe presenta a Arco una porta grafitejada com "l'obra més cara"

L'acció de la companyia pretén conscienciar sobre les pintades als trens

L'empresa assegura que la porta costa 15 milions, la despesa anual de netejar els combois

teaser arco v5 alta / periodico

2
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

En una original acció contra les pintades als trens, la companyia Renfe ha presentat aquest migdia a la prestigiosa fira d’art contemporani madrilenya Arco 2019 una porta grafiteada que defineix com "l’obra més cara del certamen", ja que "ha costat 15 milions d’euros", la quantitat que ha costat la neteja dels trens pintats durant el 2018.

"Volem transmetre un missatge i un exercici de conscienciació social i ciutadana del que representen els grafitis als trens", ha explicat el president de Renfe, Isaías Táboas, en la presentació de l’obra. "Tot art té el seu espai però el transport públic no és un lloc adequat per plasmar-lo", ha afegit.

Vídeo del trasllat

La campanya de comunicació de Renfe, identificada com #laObraMasCara, inclou les xarxes socials i un vídeo en què es veu com dos operaris treuen la porta del tren grafitejat i la traslladen amb compte com si es tractés d’una veritable obra d’art fins a la fira Arco. L’empresa ferroviària vol, amb aquesta acció a Arco, "traslladar la rellevància social i econòmica d’una activitat delictiva que posa en risc la seguretat dels viatgers i que suposa cada any un important cost econòmic".

Renfe assegura que cada any gasta 15 milions d’euros per netejar els trens pintats, import que inclou, a més de la mà d’obra, l’aigua, els dissolvents, la nova pintura i el trasllat de les unitats afectades fins als tallers. A més, l’empresa afirma que haurien d’afegir els 10 milions anuals destinats a vigilància per evitar aquestes accions. També subratlla que "a més de l’increment d’aquestes pintades, que s’han duplicat des del 2008, s’ha detectat que els grafiters cada vegada fan servir més violència i en molts casos actuen en grups organitzats".

Notícies relacionades

Un dels principals problemes és que moltes vegades les bandes de grafiters aturen un tren en marxa accionant el fre d’emergència per poder pintar-lo, cosa que afecta la circulació de tots els trens d’aquesta línia. A més, els combois fets malbé han de ser retirats del servei per netejar-los de la forma més ràpida possible "amb el consegüent trastorn per a la programació de trens", indica Renfe. 

Gairebé 2.000 denúncies

Només a Catalunya es van registrar l’any passat 1.759 denúncies per grafitis pintats als trens del servei de Rodalies de Catalunya, amb un cost acumulat per a la seva neteja de 8 milions d’euros.