Polèmica per l'encàrrec als Mossos
Els jutjats de Madrid tenen seguretat privada
El conseller Buch elogia la col·laboració dels vigilants

zentauroepp46873462 mossos ciutat justicia190208140856 /
L’ordre judicial perquè siguin expressament els Mossos d’Esquadra els que hagin de vigilar totes les dependències judicials a Catalunya, que ha dictat aquesta setmana el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, ha sorprès el sector de la vigilància privada, a més dels cossos policials públics. De fet, a la majoria de dependències judicials de Madrid, com en altres punts d’Espanya, la custòdia d’aquests edificis s’encarrega a empreses de seguretat i no a les forces de seguretat de l’Estat.
«Si a algú se li acut fer una pintada, els vigilants privats ho veuen per les càmeres de circuit tancat i poden sortir a detenir el grafiter o alertar la policia perquè l’agafin. Peròno té gaire sentit que es destini a funcions de vigilància estàtica un mosso o un policia, que haurien de patrullar i que tenen més capacitats i formació, en lloc d’un vigilant de seguretat», explica Alberto García, portaveu d’Alternativa Sindical de Treballadors de la Seguretat Privada, amb 7.000 afiliats a 26 províncies.
De fet, els vigilants s’han anat incorporant cada vegada més a la protecció d’edificis públics, sobretot en controls d’accés. També han començat a vigilar algunes presons espanyoles. Aquestes competències, com les de control a aeroports i estacions, on actuen com auxiliars de la Policia i la Guàrdia Civil, s’han aplicat pel seu cost menor.
Aquesta mateixa setmana, el conseller d’Interior, Miquel Buch, ha fet diverses picades d’ullet a la incorporació dels vigilants privats a la seguretat pública, sobretot a urbanitzacions del Maresme, com va dir ell mateix als alcaldes de la zona.
Agents de l’autoritat
Notícies relacionadesBuch també va reiterar aquest dijous en un acte del Dia Català de la Seguretat Privada a Terrassa, que «la col·laboració i cooperació entre els diferents col·lectius de la seguretat a Catalunya és molt important». El conseller va afegir que «el model de seguretat a Catalunya ha demostrat ser un model d’èxit amb la col·laboració, la informació i la coresponsabilitat del sector de la seguretat privada» i va agrair als vigilants la cooperació amb cossos policials i la tasca que van fer després dels atemptats del 17 d’agost del 2017 a Barcelona i Cambrils.
Els sindicats dels vigilants de seguretat sempre han reclamat ser agents de l’autoritat per exercir aquesta funció de protecció en espais públics i sentir-se judicialment més protegits. També sol·liciten més mitjans, com l’ús d’armilles antipunxades i guants antitalls, ja que les situacions a què s’enfronten són cada vegada més perilloses.
- Sentència del TSJC Condemnen la Sagrada Família per acomiadar una treballadora l’endemà de deixar d’estar blindada per tenir un fill
- De compres ¿Quan comencen les rebaixes d’estiu 2025? Dates de Zara, Mango i El Corte Inglés
- Préstecs Emancipació Illa llança una línia de crèdits sense interessos per ajudar els joves a pagar l’entrada del seu primer habitatge
- Repàs a 10 alcaldes de l’àrea de Barcelona en l’equador del mandat
- Previsió de finalitzar el 2030 La Generalitat i l’Hospitalet donen llum verda a un projecte de 144 milions per soterrar el tram final de la Granvia
- Perills del mosquit tigre: malalties que transmet i per això has d’avisar si et pica
- Resposta dels conservadors El PP lamenta que Sánchez opti per una "agonia lenta" i rebutja la censura: "Arribarem a la Moncloa d'una manera molt més neta"
- Compareixença a Ferraz Sánchez admet que ha perdut la majoria social i resistirà fins al 2027: "Lliurar el país al PP i Vox seria una irresponsabilitat"
- Perfil Montse Mínguez, els ulls de Salvador Illa a l'equip interí del PSOE després del cas Santos Cerdán
- Preinscripció escolar a Catalunya El 91,5% dels alumnes d'I3 i el 89,6% dels de 1r d'ESO han estat admesos al centre públic demanat en primera opció