MÈTODE DE MODA

Els professionals de l'ordre es reivindiquen: «Marie Kondo no ha inventat res»

L'Associació d'Organitzadors Professionals d'Espanya reclama que es comenci a ensenyar a ordenar des de petits per prevenir l'ansietat

whatsapp-image-2019-01-11-at-110821

whatsapp-image-2019-01-11-at-110821

4
Es llegeix en minuts
Paula Boira Nacher / Efe

Marie Kondo no ha inventat res”, afirmen professionals del sector de l’organització personal, que reivindiquen una ocupació que fa anys que existeix a Espanya i que és anterior al fenomen mundial que aquesta organitzadora japonesa ha provocat amb els seus llibres i les seves aparicions en televisió.

Des que el 2014 publiqués el seu llibre “La màgia de l’ordre”, l’organitzadora japonesa porta venuts a tot el món uns quatre milions de còpies d’aquest i d’uns altres tres llibres, però el fenomen ha tornat a ressorgir amb la recent estrena a Netflix de la sèrie “¡A ordenar!”, amb Marie Kondo com a protagonista.

Al llarg de vuit episodis de 40 minuts, Kondo s’endinsa en les cases de diferents famílies nord-americanes amb la idea d’ordenar el seu espai i de passada ajudar-los a “aconseguir la felicitat”, segons explica la plataforma de contingut audiovisual.

El mètode “Konmari”, el secret de la japonesa per a una casa perfectament ordenada, consisteix, principalment, a conservar només aquelles coses que ens agraden, utilitzem i “ens fan feliços”.

Per exemple, Kondo advoca per tenir únicament 30 llibres i els mínims papers necessaris, a més de doblegar la roba en “vertical” i guardar totes les nostres pertinences d’una manera visible, per ser conscients de tot el que tenim.

Organització espanyola

Però més enllà d’aquest boom mediàtic, els organitzadors espanyols reclamen el seu lloc en aquest àmbit. “Marie Kondo no ha inventant l’ordre ni la professió d’organitzador professional”, ha ressaltat el president de l’Associació d’Organitzadors Professionals d’Espanya (AOPE), Albert Andrés.

No obstant, reconeix que l’univers Kondo “sí que ha donat una empenta a l’ofici i un bon exemple és la mateixa AOPE, que en només tres anys ha passat de 40 a 130 membres.

Per conèixer l’origen dels organitzadors professionals cal remuntar-se fins el 1983, quan es va fundar la National Association of Productivity & Organizing Professionals (NAPO), una associació d’organitzadors professionals creada per un grup de 16 dones que es dedicaven a oferir aquests serveis a Los Angeles (E UA).

Però, ¿què genera el desordre? Albert Andrés opina que té l’origen “en un procés d’acumulació per afecció al passat i/o per por del futur”, mentre el seu soci i cofundador d’AOPE, Rafael Gallardo, ha destacat que també es deu a la “societat capitalista, que ens obliga a comprar coses noves sense parar”.

Incapacitat de prendre decisions

María Gallay, una de les primeres organitzadores professionals d’Espanya i responsable d’Organització de l’ordre, va més enllà i apunta dos factors clau: “La incapacitat de prendre decisions i la falta de temps que patim”. L’ordre, per a ella, no és només una qüestió física, sinó també “emocional” i considera que el caos físic és simplement un mirall del caos intern.

Aquesta opinió coincideix amb la de The Home Academy, una escola dedicada a la formació d’organitzadors professionals que concep el procés d’ordenar com un hàbit que “proporciona serenitat i harmonia en moments de la vida complicats i ens facilita el fluir mental i físic”, relata la seva cofundadora María González.

Però ordenar les cases dels clients és només una part de la feina d’aquests professionals. El mercat s’ha diversificat i avui dia els organitzadors també ofereixen assistència en mudances de famílies o empreses, divorcis, gestió de documentació i fins i tot en defuncions. No falten tampoc els tediosos canvis d’armari de cada temporada.

Malgrat això, els professionals de l’ordre espanyols coincideixen en què la seva feina és bastant desconeguda al país, una cosa que possiblement es deu a la “poca importància que li donem a la necessitat de desfer-nos de les coses que tenim acumulades, guardades per si de cas, per pena o per compromís”, apunta Vanesa Travieso, organitzadora professional formada amb la mateixa Marie Kondo.

Formació des de la infantesa

La falta de conscienciació sobre la importància de l’ordre i els inconvenients que suposa l’afecció a les coses materials dificulten que “disfrutem més de les nostres coses i del nostre temps”, segons l’opinió de Travieso, que afirma que la formació en aquests conceptes des de la infantesa ajudaria a prevenir problemes com l’ansietat.

Ordenar, no obstant, va més enllà de l’acte per si mateix. Adelaida Gómez, organitzadora personal a Orden Studio, ajuda els seus clients a “establir rutines i nous hàbits que millorin la seva vida quotidiana i que els ajudin a posar ordre mental i emocional en la seva vida”.

Les claus per aconseguir aquest “sant greal” tan especial poden resumir-se en tres passos, segons María Gallay, i el primer és invertir temps per revisar el que tenim “marcant un objectiu raonable i sent sincers amb nosaltres mateixos”.

Notícies relacionades

El segon consisteix a saber que el que guardem “ha de treballar per a nosaltres i no al revés”, i el tercer, compartir la responsabilitat de l’ordre perquè, segons la seva opinió, en les famílies el pes de l’organització no sempre es distribueix equitativament ni s’involucra els fills en el procés.

No obstant, si ens falta la motivació o l’actitud necessària per enfrontar-nos a l’ordre, sempre queda l’opció d’acudir a un d’aquests professionals.

Temes:

Psicologia