CONFLICTE AMB EL TAXI

Els VTC deixen la Diagonal, però es querellaran contra la Generalitat i l'ajuntament

El conseller Calvet anuncia l'entrada en vigor aquest divendres del decret i l'aprovació urgent d'una llei

La nova norma fixa els 15 minuts per reservar un cotxe i l'obligació de tornar a la base

c0567110-407b-42be-9f9c-ce2932569106-hd-web / periodico

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Els conductors dels vehicles VTC han retirat els seus cotxes de l’avinguda Diagonal de Barcelona, on es trobaven estacionats ocupant quatre carrils des de fa 10 dies en contra del decret de regulació del sector aprovat aquest migdia pel Govern.

Els xofers, que se senten molt perjudicats per l’obligació d’haver de ser precontractats almenys 15 minuts abans i d’haver de tornar a la base després de cada servei, entre altres mesures, han anunciat la presentació de querelles contra representants de la Generalitat i de l’Ajuntament de Barcelona pel decret, perquè creuen que provocarà nombrosos acomiadaments i el tancament d’empreses usuàries a les plataformes Cabify i Uber, contra les quals s’han mobilitzat els taxistes.

Avui els conductors professionals de vehicles de luxe han entregat al Govern unes 10.000 firmes contra el decret al palau de la plaça Sant Jaume de Barcelona, on uns 700 conductors s’han concentrat. El president d’Unauto VTC Catalunya, Josep Maria Goñi, ha assegurat que ja estan estudiant presentar querelles criminals contra el Govern, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). "Algú ha de pagar tots els conductors que seran acomiadats i que han de fer front a importants despeses, com ara les hipoteques", ha explicat a aquest diari. 

"El decret llei és pervers, és un conjunt de mesures que, sumant-les totes, fan inviable la nostra supervivència. És els 15 minuts, és el retorn a la base i és el tema de la geolocalització", i ha afegit que analitzaran el decret i que el més normal seria deixar de prestar el servei quan entri en vigor, divendres. Ha precisat que dijous, un dia abans, els conductors dels VTC compareixeran en una roda de premsa per explicar altres mesures.

No boicotejar el Mobile

Goñi ha assegurat que aquests conductorsno boicotejaran el Mobile World Congress (MWC) del febrer, perquè Barcelona no s’ho mereix: "Som gent responsable". I ha afegit que ja s’ha presentat la documentació preliminar d’un ERO d’unes 1.000 persones de l’empresa Vectori que per a dimecres preveu els primers contactes amb el secretari de la Conselleria de Treball, Josep Ginesta, per veure com es gestionen els acomiadaments.

"Ens veiem obligats a resoldre la relació laboral de tots els nostres treballadors a Barcelona, mitjançant l’extinció dels contractes temporals i la tramitació d’un acomiadament col·lectiu de tota la plantilla de les empreses", diu una carta firmada per les empreses Vector Ronda, Forever Tours Dream i Auto Andalucía Jaén Alquiler Vehículos Tarragona.

Controlar l’especulació amb les llicències

Aquest migdia el conseller de Territori, Damià Calvet, ha explicat que el Govern es proposa controlar la transmissió de llicències de taxis i vehicles de lloguer amb conductor (VTC) i es planteja crear un fons econòmic, sustentat amb algun tipus de taxa, per regular el mercat de llicències i afrontar la reforma del sector.

En la roda de premsa posterior a la reunió del Govern, Calvet ha assegurat que vol que la futura llei catalana de regulació integral dels serveis de transport de viatgers en vehicle turisme (taxi i VTC) se sotmeti a consulta pública "abans de l’abril", per iniciar tot seguit la seva tramitació.

Notícies relacionades

La idea del Govern és que la transmissió d’una llicència de taxi o de VTC, que ara depèn de l’acord entre dos particulars, cosa que facilita l’especulació amb els preus, passi a estar regulada per l’administració,de manera que, quan el propietari d’alguna d’aquestes llicències es jubili i vulgui transmetre la seva llicència, aquesta passi en mans de l’Administració.

Calvet també ha deixat clar que la llei catalana ha d’abordar aspectes com quantes llicències hi ha d’haver a Catalunya –ara n’hi ha 14.000 de taxis i 2.400 de VTC– i ha admès que el conflicte entre taxis i VTC ha accelerat la preparació d’aquesta llei catalana.