Pare Noel i els Reis, sense notícies del patinet elèctric

Els vehicles de mobilitat personal cauen de la llista de regals més demandats en aquest Nadal

Els comerciants ho atribueixen a una "campanya d'assetjament i demolició" que els ha convertit en "temeraris"

zentauroepp43910125 bcn180701181538

zentauroepp43910125 bcn180701181538 / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El patinet elèctric estava destinat a ser un delsregals estrella d’aquest Nadal. Tot convidava a pensar que així seria, ja que el 2018 ha significat un punt d’inflexió quant a la demanda dels denominats vehicles de mobilitat personal. El negoci, no obstant, ha patit una aturada inesperada. Diuen les botigues que hi ha hagut una“campanya de descrèdit”,que se’ls ha“criminalitzat”,que hi ha interessos en què aquest producte no es popularitzi pel mal que pot ocasionar, en forma de davallada de vendes, a altres mitjans de transport. El Pare Noel i els Reis han passat del patinet elèctric. ¿Era una moda passatgera o és una víctima de la por?

Xavier Oliva és el directord’Urban Fun, un comerç situat al barri del Poblenou de Barcelona. Fa vuit anys que es dedica a això de la mobilitat elèctrica, així que en sap bastant, del sector i de les tendències. “Esperàvem vendre’ns molt més. Aquest Nadal havia de ser l’hòstia, però no ho ha sigut. Ni de bon tros”. Assenyala diverses possibles causes. Com ara la venda ‘online’, on acaben “els que busquen preu”, o l’entrada en el negoci de botigues de gran consum, que tant et venen un patinet com una cafetera o una tele petita per a la cuina. Més enllà de la competència, que pot ser sana fins a cert punt, Oliva té clar que la raó principal ha sigut la“campanya mediàtica de les últimes setmanes”. Es refereix a l’accident que a l’agost va costar la vida d’una dona de 92 anys. Va passar a Esplugues de Llobregat i allò va omplir portades i va ocupar minuts de televisió, sobretot, assenyala aquest comerciant, en programes matinals en els quals es donava una imatge“absolutament criminal”dels vehicles de mobilitat personal. “En comptes de parlar en positiu, del bé que poden fer a qualsevol ciutat, el debat s’ha centrat en els accidents i en la necessitat de regular-los amb més duresa”.

La "mala premsa"

Notícies relacionades

Francesc Llevat, gerent de Solo Rueda, empresa amb dues botigues a Barcelona, explica que aquest any té previst com a mínim doblar les vendes del 2017, però això és una cosa que no es veurà reflectida a la campanya de Nadal. Igual com el responsable d’Urban Fun, creu que s’ha instal·lat una certa “por” entre els potencials clients. Ho nota cada vegada que un client creua la seva porta, amb preguntes més centrades en el que han vist per la tele que en el fet que l’invent li pugui anar bé. També assenyala les grans superfícies, però ho atribueix més a la“mala premsa”, a “un tipus de mitjans que han buscat la provocació i la polèmica”.

Ramon i Xavier Boncompte són distribuïdors de productes de mobilitat elèctrica des de fa un parell d’anys i també regenten una botiga a Barcelona. L’empresa es diu E-twow. Recolzen la teoria de la“campanya d’assetjament i demolició”i creuen que no és coincidència que totes les “notícies negatives” s’hagin donat a conèixer a poques setmanes del Nadal. “tot el que ha sortit sobre la normativa i els accidents ens ha convertit en els més perillosos i temeraris del carrer. Però pregunta-li a qualsevol persona que tingui un patinet elèctric i veuràs que no volen canviar-lo per res”. Els tres negocis destil·len uncert optimisme a pesar d’haver venut el mateix que al novembre, perquè més enllà del poc que venguin en aquestes dates, estan convençuts que la mobilitat elèctrica“està ha aribat per quedar-se”.