02 d’abr 2020

Anar al contingut

INFRAESTRUCTURES

Rajoy va disminuir les inversions a Catalunya en un 65%

Una auditoria de Foment revela que la gran majoria de promeses no es van complir per falta de dotació

Rodalies va tocar fons el 2014 amb una ridícula injecció financera de 34 milions d'euros

Manuel Vilaseró

Rajoy va disminuir les inversions a Catalunya en un 65%

Jordi Pujolar

El Govern de Mariano Rajoy va transmetre "infinitat de compromisos" dirigits a Catalunya especialment en els anys de la seva segona legislatura. Gairebé tots es van incomplir, perquè mai van ser acompanyats de la dotacions necessàries. La inversió mitjana del grup Foment en l’etapa del PP (2012-2017) va resultar, ni més ni menys, que un 65% inferior a la del període 2008-2012.

Així figura recollit en la part catalana de l’‘Auditoría de fechas y situación recibida del anterior Gobierno’, que en les seves 58 pàgines repassa l’estat en què es troben els "principals incompliments" en les diferents àrees del ministeri. Al juny, José Luis Ábalos, l’actual titular del departament, es va trobar sobre la seva taula una gran quantitat de compromisos "que en la gran majoria dels casos s’han incomplert o que a causa de l’estat de progrés en què es trobaven resulta inviable complir”.

Rodalies

El cas de Rodalies és especialment significatiu. Malgrat el retard històric que sovint causa avaries i retards i, fins i tot, accidents greus, les inversions van anar disminuint fins al 2014. En la primera legislatura de Rajoy van començar amb 164 milions i van anar disminuint: 107, el 2012; 72, el 2013, i van tocar fons amb la ridícula xifra de 34 milions el 2014. A partir de llavors s’inicia una recuperació, amb 62 milions el 2015; 117 milions, el 2016, i 263, el 2017, tot i que aquests últims anys tenen trampa.

La major part de l’augment no correspon a les reformes eternament pendents. Aproximadament el 60% es va gastar en el nou accés ferroviari a l’aeroport del Prat.

Mentre, el març de l’any passat, Rajoy  prometia una pluja de 4.000 milions d’euros per a Rodalies dins de la fracassada Operació Diàleg, l’aportació d’aquell any es va quedar en 263 milions. A aquest ritme s’haurien necessitat 15 anys per executar la xifra anunciada.

El corredor mediterrani

El corredor mediterrani tampoc surt gaire ben parat de l’examen retrospectiu. “L’anterior Govern va prometre que l’any 2020 es disposaria del tram que va des de la frontera francesa fins a Múrcia (amb obres acabades i inici de circulació en proves)”, però els retards afecten tot el corredor. perquè, entre altres coses, “es van deixar d’invertir valors superiors al 35% del pressupost previst en l’exercici.

Malgrat això, el Govern actual s’ha compromès a recuperar el temps perdut en alguns dels trams i intentarà complir aquests compromisos. S’ha de veure si ho aconseguirà.

És instructiu llegir la descripció que es fa quant al tram Tarragona-Vandellós de l’eix mediterrani. “El Govern anterior va anunciar, en fins a cinc ocasions, (el febrer, el juliol, el novembre i el desembre del 2017) l’inici de la circulació en proves per al primer trimestre del 2018. El març del 2018, Adif va comunicar que les proves s’iniciarien el novembre del 2018”, diu l’auditoria.

Carreteres

En carreteres, el panorama no és millor. La inversió va disminuir un 40% en els últims sis anys. "En contraposició a aquests valors, es van continuar realitzant promeses i anuncis en nombroses visites a l’autonomia. El resultat és que ens trobem davant de nombrosos compromisos en actuacions de carreteres, on es prometien licitacions d’obres i projectes que mai es van arribar a complir," assenyala el document.

En aquest cas, el problema és que Foment ja considera irrecuperable el temps perdut. "Els compromisos heretats amb un horitzó temporal posterior al juny del 2018, una vegada estudiat l’estat en què es trobaven en aquesta mateixa data, l’actual equip de Foment no els pot complir", certifica l’auditoria interna.

Els exemples 

Cita diversos exemples significatius. El març del 2017, l’Executiu es va comprometre a finalitzar les obres de l’enllaç de Castellbisbal entre l’A-2 i l’AP-7. El juny d’aquest any les obres no només no havien finalitzat, sinó que encara ara es troben paralitzades per expedient modificat.

El tram de l’N-2 entre Medinyà i Orriols havia de finalitzar l’octubre del 2017, però el juny passat les obres acumulaven un retard d’un any i no està previst que finalitzin fins al 2019.

El desdoblament de l’N-340, entre Altafulla i la Pobla de Montornès, havia de licitar-se el 2017, però la realitat és que no només no es va licitar, sinó que encara queden per cobrir uns quants tràmits per arribar a la fase de licitació.

En el desdoblament de l’N-240, entre Lleida i les Borges Blanques, el cas encara és més greu. L’estudi informatiu havia de finalitzar l’agost del 2017, però encara no està ni redactat ni tramitat.