Anar al contingut

POLÈMICA

En deute amb l'R-4

ERC preguntava just ahir al Senat sobre el mal estat de la línia

Manuel Vilaseró

En deute amb l'R-4

Coincidència tràgica o molt oportuna. La pregunta que la senadora d’ERC, Mirella Cortès, tenia previst formular al Ministre de Foment, José Luis Ábalos, sobre les deficiències de la línia R-4 en el tram entre Manresa i Terrasa, ha coincidit amb el dia del despreniment que ha provocat una mort en aquesta mateixa infraestructura, a l’altura de Vacarisses (Vallès Occidental). La parlamentària ha retret al ministre “els reiterats incompliments” dels compromisos d’inversió en Rodalies de tots els executius anteriors i ha preguntat al ministre quant hauran d’esperar perquè des de l’Executiu s’adonin de “la crua realitat”.  Ábalos li ha mostrat la seva intenció de ser el primer que compleixi amb aquests compromisos, però li ha advertit: “Per a això necessitem la seva col·laboració, que puguem negociar uns Pressupostos.” I ha recordat que fins al moment les formacions independentistes ni tan sols han volgut asseure’s a parlar.

“Ens hem trobat el que ens hem trobat i amb els Pressupostos prorrogats no podem fer res”, ha advertit el també secretari d’Organització del PSOE, que ha anunciat la seva intenció de reunir-se divendres a Catalunya amb Pere Macias, l’exconseller de la Generalitat fitxat recentment per Foment per coordinar les Rodalies a Catalunya, per detallar les necessitats més enllà del pla que l’Executiu ha assumit de 3.900 milions en inversions, tot i que, ha recordat de nou, amb uns Pressupostos prorrogats serà inviable qualsevol projecte d’aquestes dimensions.  

El ministre respon a les demandes d’inversió reclamant que s’aprovin els Pressupostos, i ERC denuncia la inacció davant de l’"històric mal estat" de la línia accidentada

Ábalos ha aprofitat per donar la seva versió del sinistre. "Fruit de les pluges no va aguantar el mur de defensa, no així la malla perquè aquesta es va canviar el 2016-2017 i estava en bon estat", ha afirmat el ministre, que va recordar que a més d’aquesta intervenció recent per assegurar la trinxera per la qual transcorren les vies, sota un pont de la carretera C-58, en aquest tram s’estan efectuant moltes actuacions, com ara millores i sanejaments de trinxeres o la segona fase de la millora de la catenària entre Montcada i Terrassa. 

Cortès li ha respost que el seu partit avisa sobre el mal estat de la línia des dels dos últims anys. “Dues vegades vam avisar del perill dels despreniments i no es va fer res”, ha assegurat. “Hem presentat esmenes que van ser rebutjades als Pressupostos del 2017 i 2018. El tren havia descarrilat dues vegades i el perill de despreniments era conegut”, ha assegurat. 

La senadora republicana ha passat revista a tots els problemes de la línia, remuntant-se molt, molt enrere. “El 1859 arribo el primer tren de Barcelona a Manresa. El viatge va durar 80 minuts. Avui, 157 anys més tard, el temps de viatge és de tres minuts més. Això es deu a l’històric mal estat de la línia entre Terrassa i Manresa, a la saturació de la línia entre Terrassa i Barcelona, a l’increment de parades en diversos municipis del Vallès i a les reiterades incidències que dia a dia patim”, ha criticat Cortès.    

També ha recordat que el ‘pla Zapatero’ (2008) havia de destinar 10.000 milions d’euros a rodalies, el 2013 la ministra Ana Pastor va anunciar un pla de xoc i Mariano Rajoy, el març del 2017, va anunciar “una pluja” de 4.000 milions d’euros. “Tot incomplert”, ha etzibat la senadora.