Anar al contingut

Fallada en la vigilància de l'AVE

El vigilant de l'AVE a Sants es va equivocar de maleta al buscar la falsa granada

La reunió per revisar l'incident de la suposada bomba demostra diversos errors seguits

Óscar Hernández

El vigilant de l'AVE a Sants es va equivocar de maleta al buscar la falsa granada

CME

El vigilant de seguretat que era a l’escàner del control d’equipatges de l’AVE a l’estació de Sants es va equivocar de maleta quan va voler comprovar l’existència de la suposada granada que estava veient a la seva pantalla. Mentre indicava al viatger que obrís les seves maletes, la maleta sospistosa era recollida de la cinta per una altra passatgera que va poder embarcar tranquil·lament i aliena al que estava passant amb destí Madrid.

Aquesta és una de les preocupants conclusions a les quals han arribat els responsables dels Mossos d’Esquadra, Renfe i Adif (l’operadora d’insfrestructures ferroviàries) per analitzar la fallada en el filtre de seguretat de l’AVE de l’estació de Sants.

Els experts han decidit revisar les mesures de seguretat i els protocols de comunicació entre el personal de seguretat i la policia de l’estació barcelonina. I Adif s’ha compromès a ampliar el nombre de vigilants en el filtre de control.

La reunió ha servit per detallar minut a minut el que va passar ahir al matí i averiguar per què ningú va avisar els Mossos d’Esquadra de l’existència de la suposada granada fins 25 minuts després de detectar-se el que va resultar ser una sivella de cinturó amb forma de granada.

Dues hores per localitzar la passatgera

Els experts en seguretat estan d’acord que hi va haver una suma d’errors. Primer, el vigilant que va veure la granada a l’escàner es va equivocar a l’atribuir la imatge a una altra maleta. Així mentre es parava el portador d’una de les maletes, la titular del que portava dins la sivella amb forma de granada va poder agafar-la i anar-se’n tranquil·lament i pujar a un tren AVE, que va sortir a les 7.40.

Una altra fallada important és que després de revisar les càmeres de seguretat a la recerca de la dona, el personal de Renfe i Adif no van saber que havia pujat a un AVE fins a les 9.40, dues hores després que ho fes.

Adif, la gestora de l’estació de Sants, s’ha compromès a incrementar el personal de seguretat en l’accés a les andanes de l’AVE perquè no s’acumulin passatgers i no es reprodueixin embolics amb les maletes com el que va desencadenar l’alarma d’ahir.

Petició de dimissió

Aquest migdia, el sindicat Confederació General de Treballadors (CGT) ha sol·licitat la dimissió de la directora de Seguretat, Processos i Sistemes Corporatius d’Adif, María Esther Mateo, pel que considera com una "fallada molt greu" de seguretat que va motivar ahir dimecres el desallotjament de les estacions de Barcelona-Sants i Atocha. 

El sindicat afegeix en una nota que si finalment no s’hagués tractat d’una falsa alarma "en aquests moments estaríem parlant de danys personals irreparables i de difícil comprensió, quan el nivell d’alerta antiterrorista és 4".

La CGT sol·licita l’assumpció de responsabilitats, "no només en l’àmbit de l’empresa privada responsable directa, sinó també en l’àmbit públic". Es dona la circumstància que l’empresa Prosegur és la que controla els escàners pels quals passa l’equipatge dels passatgers de l’AVE a l'estació barcelonina. 

Avís tardà

Els fets es van produir cap a les 7.15 del matí quan una passatgera va embarcar a l’AVE estacionat a Barcelona-Sants amb destí Madrid amb una sivella de cinturó amb forma de granada. Els Mossos d’Esquadra van denunciar que Adif els va avisar de la detecció de la suposada granada amb mitja hora de retard, cosa que va permetre que la passatgera embarqués en el tren i fes el viatge.

Temes: Renfe

Per oferir-li la millor experiència possible estem canviant el nostre sistema de comentaris, que passa a ser Disqus, que gestiona 50 milions de comentaris en mitjans d'arreu del món cada mes. Ens disculpem si aquests primers dies hi ha algun procés extra de 'login' o si el servei no funciona al 100%.