ENTREVISTA AMB EL MÀXIM RESPONSABLE DELS VTC

Eduardo Martín: «Al taxi se'l consent tant que sembla que no hi ha límit»

El president d'Unauto adverteix d'una "pluja de demandes" si les autonomies toquen les seves competències

L'empresari es queixa de la imatge que donen líders del sector: "Amb el cap rapat, cresta i amb bengales?"

zentauroepp45391377 barcelona  08 10 2018  eduardo mart n  presidente de la patr181025120037

zentauroepp45391377 barcelona 08 10 2018 eduardo mart n presidente de la patr181025120037 / JOAN CORTADELLAS

9
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Eduardo Martín presideix la patronal dels VTC, els vehicles de lloguer amb conductor. En la sevapugna amb el taxi, Eduardo Martín passa amb agilitat de la mà estesa al dard enverinat. Hi ha molt cosa sobre la taula. I no només milers de milions d’euros, també elmodel de mobilitatde les grans ciutats. El decret llei que impulsa el Govern de Pedro Sánchez sobre la regulació d’aquestes llicències convertirà Espanya en un dels països més restrictius del món per a la implantació i expansió d’empreses com Uber i Cabify. Així analitza el futur del seu gremi.

¿Per què creuen que el Govern està enganyant les comunitats autònomes amb aquest decret llei?

L’estan venent com una transferència de competències i en realitat estan traspassant les responsabilitats de les indemnitzacions. Es parla d’un període de quatre anys per compensar la nostra inversió, però en realitat són 24 anys.

¿Per què 24? ¿El decret no diu que a partir del quart any de funcionament es pot retirar del mercat aquesta llicència?

En teoria, sí. Però si fas els comptes ben fets et surten 24 anys. Només a Catalunya, calculem que ens haurien d’indemnitzar amb 2.000 milions d’euros. 

No ho entenc... ¿Per amortitzar quina quantitat? Perquè una llicència amb prou feines arriba als 40 euros...

La llicència de taxi inicialment costava 30 pessetes. Ningú discuteix que hi ha un mercat secundari de VTC. Com tampoc ningú discuteix que la llicència de taxi al mercat val el que val. És poc ètic treure unes llicències, vendre-les i provar de treure-les a qui les ha comprat. Moltes persones n’han pagat quantitats importants.

¿Quant?

Entre 40.000 i 60.000 euros. Però recordi que la llicència de taxi està en 120.000 i està pujant des de fa un any. El taxi guanya un 16% més. En aquesta ciutat, segons l’Àrea Metropolitana de Barcelona, un 10%. No sé la pujada de sou que ha tingut vostè aquest any, però a mi no me l’han apujat un 10%.

A mi, tampoc.

Doncs això, el taxi guanya i quan es parla d’indemnitzar per reial decret s’ha de tenir en compte tota la inversió, la cartera de negoci, la de clients, neteja, tallers. Som més de 15.000 conductors i molts més llocs de treball indirectes. 

¿I en quines condicions tenen els treballadors?

M’agrada que em faci aquesta pregunta, perquè el conveni del taxi i dels VTC és el mateix. Per als assalariats, no per als propietaris de la llicència de taxi, que guanyen molt més. Els treballadors cobren exactament el mateix: un mínim de 1.100 euros. Però amb una diferència important, nosaltres paguem entre 9 i 11 vegades més impostos que el sector del taxi. Paguen menys impostos que un mileurista. I recordi que cobren molt en efectiu mentre que a nosaltres tot ens entra per transferència o aplicació telemàtica, per tant, no podem amagar cap pagament. A més del sou, els conductors tenen incentius. I a diferència del taxi, que no saps quantes hores treballa un taxista autònom, al nostre sector és clar perquè tot queda registrat en els fulls de ruta i Inspecció de Treball ho pot revisar quan vulgui. És impossible que un treballador nostre faci quaranta mil hores, i si ho fa, allà tenim Inspecció de Treball. Als VTC, el control en aquest sentit és 100 vegades superior al d’altres sectors, i sens dubte molt més gran que al taxi.

¿Entenen l’emprenyament del taxi?

No l’entenem. El vaig entendre fins al 20 d’abril del 2018 [el Govern del PP va elevar aquell dia a rang de llei la proporció d’1/30 dels VTC respecte del taxi]. No ho entenc perquè, a més, tenim la norma més restrictiva d’Europa en matèria de VTC. En la resta de països tenen entre quatre i 20 vegades més cotxes de lloguer amb conductor que a Espanya. Crec que el taxi està instigat per violents que no han de pertànyer al sector ni a la societat en general. No els representen. Al taxi hi ha molt bones persones; els animaria a fer-los fora perquè no els fan cap bé.

¿Creu que les protestes del taxi han influït l’Executiu del PSOE?

Si vol anem ara a la Gran Via i hi fem un pícnic. Ens asseiem al carrer i a veure què passa. A veure quant tarden a fer-nos fora. El mateix hauria d’haver passat amb els taxistes al juliol i m’agradaria saber quantes sancions hi ha hagut, perquè crec que cap. La llei ha de ser igual per a tothom. ¿Per què el taxi pot fer segons quines coses? Bloquegen la Gran Via amb l’objectiu d’influir en el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. No he vist mai una manifestació per provar d’interferir en un criteri judicial, em sembla de bojos. Pots demanar moltes coses però anar en contra del poder judicial perquè vagi a favor teu... Al taxi se li ha consentit tant que sembla que no hi ha límit. 

¿Quantes llicències queden per resoldre als jutjats?

En deuen quedar per posar-se en marxa unes 5.000 a tot Espanya. Perquè estiguin actives fan falta entre 14 i 18 mesos. Ara ja estan totes gairebé concedides, però t’han d’enviar una carta, comprar els vehicles, contractar una assegurança de responsabilitat civil, el conductor... Això és un avantatge per al sector del taxi, perquè no arribem de sobte. Tens un munt de temps per adaptar-se. I recordi que nosaltres no empenyem ningú perquè entri en un VTC. La gent ens elegeix.

¿Quants VTC hi haurà a Espanya amb aquests 5.000 pendents?

Uns 18.000, 3.000 dels quals estaran a Barcelona i unes 6.000, a Madrid.

Martín, al Cabify reservat després de l’entrevista / JOAN CORTADELLAS

En un mercat lliure, tenint en compte que entre dilluns i divendres circulen uns 8.000 taxis pels carrers de Barcelona, ¿és sostenible aquesta oferta?

Ho és. ¿És sostenible tenir un milió de vehicles particulars a Barcelona? No ho és. ¿Com mourem els ciutadans? Han de desplaçar-se i no tots aniran en transport públic. No hi ha oferta per a tots ells. I a més hi ha gent que no pot accedir al metro o el bus, per pressa o limitacions físiques. ¿Quina alternativa els dones? ¿Només el taxi?

¿Si els VTC fossin elèctrics, no s’estalviarien les crítiques sobre la contaminació?

Fixi-s’hi: 3.000 VTC a Barcelona tenen el potencial de substituir un milió de desplaçaments al mes en vehicle privat. Hem de preguntar-nos si preferim 3.000 cotxes o un milió de trajectes. A més els vehicles els canviem cada tres anys i mig, mentre que els taxistes l’utilitzen durant vuit anys. Ara estem pensant en models híbrids. O impulsats per gas, que són de combustió neta. Esperem que d’aquí a quatre anys tota la nostra flota sigui 100% ecològica.

¿Té la sensació que el decret llei està fet a mida del reglament metropolità impulsat per Colau?

Sí, és cert, va al dictat de Podem, no se li escapa a ningú. Però recordi que aquesta norma ja ha sigut impugnada per anar en contra de la llei.

¿Quin futur el veu al taxi amb aquest tipus de competència?

Té molt futur, primer perquè el taxi factura molt més. I, a més, no facturen d’igual a igual. Competeix en tres segments: la mà alçada, les parades de carrer i el segment de la precontractació. El primer existeix des de fa 110 anys, regulat al gust del taxi. Fins ara ningú els ha portat la contrària. Només en la contractació competeixen amb nosaltres i nosaltres no tenim cap intenció de discutir-los els altres dos àmbits. S’ha de flexibilitzar el taxi perquè pugui competir amb els VTC, per beneficiar el sector, però, també, el ciutadà. 

¿Quina relació tenen amb el Ministeri de Foment?

No ens han informat de res de la redacció del reial decret. He demanat entrevistes al ministre Ábalos en tres ocasions, però, res. Ha de conèixer el problema perquè està completament desinformat. El secretari d’Estat es va veure amb mi al setembre, però va ser una trobada infructuosa. No hi ha hagut ni taula de diàleg ni consens. Res. Ni informació. Tampoc, les comunitats, que el van veure aprovat pel Govern sense que els passessin ni tan sols un esborrany.

El decret permet a les comunitats autònomes regular horaris. ¿Els fa por que això impliqui una reducció per la porta del darrere?

Hauria de fer una regulació pròpia la Generalitat. O sigui, que les accions legals anirien contra elles. Si toques una coma del període d’indemnitzacions, la estàs canviant les condicions i obres la capsa de Pandora, que és el que vol el Govern. Si toquen alguna cosa, vindrà una allau de demandes. ¿Per què no ho fa directament el PSOE, que és qui ha redactat el decret? Els estan transmetent un problema...

Però aquest és un problema que tindran unes quantes regions: Catalunya, Madrid, potser Andalusia...

Hi ha una àmplia majoria de comunitats autònomes en contra d’aquest decret. Pots comptar amb els dits de la mà els que es posen de perfil.

¿I com respiren Uber i Cabify?

En altres països ho tenen molt més fàcil. Uber va provar d’importar el model Uber Pop de cotxes particulars. Unauto vam ser els primers a oposar-nos-hi. El vam paralitzar en dos mesos i van demanar perdó. Ara estan fent les coses com marca la llei espanyola. El que no es pot fer ara és canviar la llei quan estàs fent les coses bé.

¿Els seus cotxes funcionen tot el dia?

No, surten quan existeix demanda. Al taxi, en canvi, el sistema no és eficient. Fer tres o quatre hores de cua per agafar un client a l’aeroport, per exemple. I quan ho aconsegueixen han de cobrar-li una de bona, li claven una de bona perquè han de cobrir l’espera. 

¿Els dies de pluja és més car agafar un Uber o un Cabify?

El primer a tenir preu dinàmic és el taxi. Em sorprèn que a partir de la mitjanit sigui més car. És així de tota la vida i ho considerem normal. Portar maleta suposa també un suplement. La Nit de Cap d’Any o de Nadal, et costa 20 i pocs euros només asseure’t al taxi. ¿Això no és tarifa dinàmica? Hi ha gent que prefereix pagar una miqueta més per tenir un determinat servei de qualitat. El preu el veus i el compares amb totes les opcions. La gent ha de ser lliure de decidir com es vol moure per Barcelona.

Notícies relacionades

¿Quina opinió té dels líders del taxi com Alberto Álvarez (Tito) i Nacho Castillo (Peseto Loco)?

La veritat és que em fa bastanta gràcia. És un problema perquè no li fan cap favor al taxi. ¿Creu que la imatge està ben representada per un paio amb el cap rapat, cresta i amb bengales? ¿I que es diu Peseto Loco i fa mems a internet dient que els millors diners invertits per anar a l’aeroport són anar amb el seu taxi mentre ell dispara Uber i Cabify per la finestreta? No tenen sentit... El cas de Tito és exactament igual, el taxi s’ha fet molt mal. Cada vegada que surt al carrer i fa merder creu que els fa un favor però està disparant un tret al peu al sector. Està causant un greu perjudici i està aconseguint que molta gent no hi compti. S’enfronten als seus clients i és l’últim que qualsevol empresari hauria de fer.

Temes:

Taxis Congrés