EL CONFLICTE DEL TAXI

El Congrés aprova el decret 'anti-VTC' però obre la porta a la seva modificació

El PDECat i ERC s'alien amb el PP i Cs per imposar la tramitació de la norma com a projecte de llei

Ábalos lamenta que per interessos «poc clars» es prolongui tres mesos més «la incertesa del sector»

fcasals45610632 madrid 25 10 2018  pleno del congreso debate sobre el real d181025110818

fcasals45610632 madrid 25 10 2018 pleno del congreso debate sobre el real d181025110818

4
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

El Govern ha aconseguit que el ple del Congrés convalidi el reial decret (els vehicles que utilitzen les plataformes d’Uber  i Cabify). No ha aconseguit evitar, no obstant, que puguin introduir-s’hi canvis en el futur. Les intenses negociacions mantingudes amb PDECat ERC fins uns minuts abans del debat han fracassat. Els dos grups han votat a favor de la nova norma, però després s’han aliat amb els seus principals detractors, el PP i Ciutadans, per imposar que es tramiti com a projecte de llei.

La decisió no afecta l’entrada en vigor de la nova regulació. Com tots els decrets, la seva efectivitat és immediata una vegada es publica en el BOE, però les administracions solen esperar a desplegar-los fins que el Congrés els convalidi per evitar rectificacions. La convalidació ja s’ha produït i, per tant, hi ha via lliure per a l’aplicació. Una altra qüestió és que algunes autonomies i municipis decideixin esperar fins a comprovar quins canvis s’introdueixen durant el tràmit parlamentari. Aquesta decisió queda a les seves mans.

El decret habilita els ajuntaments i les comunitats perquè imposin immediatament als Uber i Cabify horaris, tarifes i altres restriccions similars a les quals estan subjectes els taxis. En el termini de quatre anys ampliables a sis caducaran totes les llicències per als viatges urbans dels VTC (el 95% dels que fan) i quedarà en mans de l’administració autonòmica i local expedir-ne una de nova o acabar amb l’activitat.

Temor dels taxistes

El Govern està convençut que, donat el seu escàs pes parlamentari (84 diputats), la tramitació com a projecte de llei comporta el risc que la norma “es desvirtuï”.  “Podrirem aquest tema mantenint la incertesa”, ha lamentat el ministre de Foment, José Luis Ábalos, que es va mostrar molt disgustat malgrat haver vist aprovat el seu decret. El temor dels socialistes és que les creixents pressions de les grans empreses amb interessos en els VTC acabin tenint efecte.

Els exconvergents han consolidat la seva actitud en la necessitat de garantir que les comunitats autònomes no hagin de fer front a les hipotètiques indemnitzacions que podrien obtenir els VTC en les reclamacions judicials que segur que presentaran. També en la necessitat de blindar la competències de la Generalitat en aquest camp. El seu diputat, Ferran Bel, ha anunciat que aprofitaran el nou tràmit per presentar dues esmenes en aquest sentit i cap més.

“Si haguessin dialogat abans de redactar el decret ara no seria necessari anar al projecte de llei”, ha advertit l’independentista al ministre. Un retret que han repetit pràcticament tots els grups, entre aquests ERC, que ha exposat els mateixos arguments que el PDECat en una sintonia poc habitual en els últims temps.

Els socialistes creuen que si s’introdueix una clàusula de salvaguarda que atribueixi a l’Estat el pagament de les hipotètiques indemnitzacions és com donar armes als qui de segur que les reclamaran. “La indemnització ja s’estableix al decret , són els quatre anys transitoris prorrogables a sis”, han explicat fonts d’aquest grup.  

Compromís del conseller 

Per calmar el sector del taxi a Catalunya, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha promès als sindicats que desplegarà immediatament la nova regulació, sense esperar més. Potser per aquesta raó el sindicat de taxistes Élite, àmpliament majoritari a Barcelona, ha reaccionat amb optimisme. “Sabem que les comunitats autònomes poden aplicar des d’avui mateix el decret i hem vist que disposem d’una majoria parlamentària per revalidar-lo”, ha assenyalat el portaveu, Tito Álvavez,  que ha aplaudit la votació des de la tribuna del públic. 

Notícies relacionades

El debat, molt tens i que va requerir la intervenció en tres ocasions del ministre, cosa molt poc habitual, ha tingut moments xocants, com quan el diputat d’ERC a retret al Govern de “desviar al córner el conflicte”. Ábalos li ha preguntat si les comunitats autònomes són el córner. “Sorprèn veure com partits que volen anar-se’n de l’Estat critiquen que se’ls traspassi una competència”, ha afegit amb sorna.

Els qui sí que han sigut coherents amb el seu discurs centralitzador i mimètic dels últims temps són el PP i Ciutadans, que han coincidit gairebé en tot. Han assegurat que es tractad’una expropiació en tota regla, inconstitucional, i que l’Executiu “passa el marró a les autonomies”, sense resoldre res. ¿Aconseguiran recolzament d’independentistes i nacionalistes per revertir aspectes clau del decret? Ja ho veurem. Dir que la situació política canvia cada poc a Madrid és fer curt.

El càlcul dels taxistes

El Partit Popular i Ciutadans argumenten que el decret del Govern no arregla res sinó que només suposa un trasllat del “marró” a les autonomies i els municipis. És cert, però només en part. “Volen que les manifestacions es produeixin a les conselleries de Transports i no davant el Ministeri de Foment”, argumenten.  I no els falta raó. El que ocorre és que aquesta vegada <strong>la conveniència política va unida a la lògica</strong>.

Temes:

Uber Taxis Cabify