HAURAN D'ESTAR APAGATS

Celaá estudia prohibir els mòbils als centres escolars

França començarà aquest curs amb la prohibició d'utilitzar-los en horari escolar, tot i que permetrà que els alumnes els tinguin apagats a l'escola

zentauroepp44844537 madrid  31 08 18  isabel celaa  portavoz del gobierno  duran180831132625

zentauroepp44844537 madrid 31 08 18 isabel celaa portavoz del gobierno duran180831132625 / JOSE LUIS ROCA

3
Es llegeix en minuts

El Govern estudia la possibilitat de prohibir l’ús dels mòbils als centres educatius, seguint els passos de la llei aprovada per a aquest curs a França, que els veta completament als menors de 15 anys, fins i tot en els descansos, amb l’objectiu de disminuir l’addicció digital dels estudiants.

Ho ha assegurat la ministra d’Educació i Formació Professional (FP), Isabel Celaá, en una entrevista a Efe en la qual ha manifestat que, de moment, està trobant "actituds fortament enfrontades" sobre si els mòbils han d’entrar a les escoles o no.

"Tenim massa adolescents molt addictes a la tecnologia. S’ha de reflexionar sobre si el temps escolar ha de ser lliure d’aquesta addicció. (...) En alguns casos el mòbil ajuda, però si prohibir-ho als centres serveix per disminuir l’addicció digital, val la pena valorar-ho", ha assegurat la ministra. 

Debat superat a Catalunya

A Catalunya, el conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, ha intervingut en el debat i l’ha considerat com a superat. "A Catalunya, que som gent més avançada de vegades en algunes coses, tenim un dictamen del Consell Escolar de Catalunya de l’any 2015 sobre l’ús de la tecnologia mòbil a l’aula", va assenyalar. "Per motius didàctics i pedagògics, l’ús del mòbil considerem que és positiu i que ha de ser regulat per cada centre docent. Nosaltres som contraris a prohibir i a donar l’esquena als progressos tecnològics, i som favorables a utilitzar els avenços tecnològics per millorar l’escola", va dir. 

A Catalunya, des de fa anys i gràcies als acords amb la Mobile World Capital, una iniciativa entre Generalitat, Ajuntament de Barcelona i la GSMA, la patronal de les operadores de telefonia i organitzadora del Mobile World Congress, els mòbils s’utilitzen com a instrument pedagògic en el programa M-Schools, en el qual els alumnes construeixen projectes socials i tecnològics que acaben en apps.  

Les escoles i instituts catalans, no obstant, han implantat normes per intentar evitar el mal ús dels terminals, igual que fan amb altres pantalles, i controlar l’addicció que presenten alguns adolescents. Alguns centres tenen restringit l’ús del terminal en algunes àrees (gimnasos, biblioteques...), especialment per evitar la presa de fotografies, i hi ha fins i tot mapes de zones on es poden utilitzar en diferents graus: si lliurement, amb precaució o en cap cas. I en general, no està permès ni fer ni consultar el WhatsApp per a finalitats privades mentre s’és a classe.

A escala estatal, també és cada centre el que decideix si permet o no l’ús d’aquests dispositius al seu recinte. El sindicat STES, en declaracions del seu portaveu a l’agència Efe, va considerar que el mòbil "entorpeix" més que facilita l’activitat docent, tot i que també pot utilitzar-se a classe.

Baix rendiment i assetjament

Pedro José Caballero, president de la Confederació Catòlica Nacional de Pares de Família i Pares d’Alumnes (Concapa), s’ha mostrat a favor de la prohibició de mòbils a les aules i s’ha ofert a treballar amb el ministeri per estudiar alternatives que permetin aprofitar les noves tecnologies en les classes.  "Volem que es reguli i com més aviat millor", ha asseverat Caballero, que ha destacat que l’ús de mòbils està darrere d’una bona part dels casos d’assetjament escolar i s’ha referit a diferents estudis que asseguren que l’abús d’aquests dispositius està darrere del 15% dels casos de fracàs escolar i del baix rendiment dels menors en l’escola.

Notícies relacionades

Per la seva banda, el president de la Confederació Espanyola de Centres d’Ensenyament (CECE), Antonio Rodríguez-Campra, ha afirmat que l’opinió majoritària en les escoles que ells agrupen és que "els mòbils no aporten res, perjudiquen bastant i influeixen en la distracció dels alumnes".

Mentrestant, des del Sindicat d’Estudiants, Ana García creu que no hi ha en l’actualitat "un gran problema" a les aules per l’ús dels mòbils, "però sí hi ha grans problemes educatius per la falta de recursos, per les retallades i per les polítiques classistes del PP i que de moment no s’han revertit".