VEHICLES INSEGURS

El voluntari forestal que va morir a l'N-340 conduïa un camió vetat per la Generalitat

Era un Pegaso model 'egipci' que els Bombers van donar de baixa el 2003 després de dos accidents mortals i diversos informes desfavorables

El Govern va demanar llavors un crèdit extraordinari de 24 milions per jubilar d'urgència uns vehicles que 15 anys després han ressuscitat per als ADF

avinyonet-gemma-snchez-acn

avinyonet-gemma-snchez-acn

4
Es llegeix en minuts
Guillem Sánchez
Guillem Sánchez

Periodista

Especialista en Successos, tribunals, assumptes policials i de cossos d'emergències

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El conductor del camió mort ahir dijous a l’N-340 a l’Arboç (Baix Penedès) era un voluntari d’una Agrupació de Defensa Forestal (ADF) que es dirigia a l’incendi de Castellet i la Gornal i conduïa un dels anomenats 'egipcis’,vehicles que els Bombers de la Generalitat van retirar el 2003 després de concloure que no eren segurs, segons fonts consultades per EL PERIÓDICO. En l’accident en què va perdre la vida el conductor, J. M. H. G., un home de 50 anys i veí d’Avinyonet del Penedès, va resultar també ferit un acompanyant, que va ser traslladat en estat "menys greu" en helicòpter a l’hospital de Bellvitge. Segons va informar el Servei Català de Trànsit (SCT), l’incident es va produir per una sortida de la carretera en el punt quilomètric 1202,5 cap a les 16.30 hores. El camió va bolcar. 

Dos bombers de la Generalitat van morir l’agost del 2003 en accidents amb camions Pegaso dels anomenats 'egipcis’. El primer va tenir lloc el 12 d’agost quan un Pegaso 3046/10 del parc de voluntaris de Ponts que tornava d’un incendi va bolcar i va matar un auxiliar forestal de 22 anys, Isaac García. El segon accident es va produir el 27 d’agost i hi va morir Francesc Medialdeabomber voluntari de la Vall d’Aran que tornava d’una revisió realitzada a la seu central de Cerdanyola al Pegaso 2223. En els dos casos, els accidents van ser a causa d’una sortida de la via després que es rebentés de la roda, com el d’aquest 2 d’agost.

Després d’aquestes morts, la Conselleria d’Interior va ordenar el 28 d’agost del 2003 paralitzar els 58 'egipcis’ de la flota dels Bombers. El gener del 2004, el Govern va aprovar un crèdit extraordinari de 24 milions per reemplaçar aquests camions. La decisió, segons va informar llavors la conselleria, es va prendre a partir d’una investigació del Servei de Prevenció de Riscos Laborals, informes dels fabricants de pneumàtics Firestone Michelín, del fabricant Pegaso, de les anàlisis del Laboratori General d’Assaigs i Investigacions (LGAI) i de la viabilitat d’aquests vehicles segons Idiada, empresa especialitzada en la investigació al sector de l’automoció. Va ser una de les primeres accions que va dur a terme el govern tripartit i que van recaure en la consellera socialista Montserrat Tura.

¿Per què es diuen 'egipcis’?

L’empresa Pegaso va fabricar més de 1.000 camions que anaven a entrar en combat en la guerra entre Egipte i Líbia del 1977. Però el conflicte va acabar abans del previst i els Pegaso no es van vendre. A mitjans de la dècada dels 80, el Govern va adquirir a bon preu més de mig centenar d’aquests camions, que van passar a ser coneguts amb el nom d’'egipcis’ i a engrossir la flota del cos de Bombers. En lloc d’anar a la guerra, la seva carrosseria es va pintar de vermell i es va col·locar darrere de la cabina un tanc de 3.500 litres d’aigua. La mutació comportava riscos, que acabarien sent fatals.

Els 'egipcis’ no tenien roda doble posterior -com els camions actuals de bombers- sinó grans pneumàtics preparats per a terreny sorrenc. Els informes de la Generalitat van constatar que, al circular sobrel’asfalt, s’escalfaven i existia risc que explotessin. Si això passava, al comptar amb un centre de gravetat elevat i una cabina de passatge no reforçada, les possibilitats que bolquessin i que els seus ocupants en sortissin ferits eren massa altes. O a aquesta conclusió va arribar el Govern, quan va decidir donar-los tots de baixa, després de les dues morts de García i Medialdea. Així acabava la polèmica dels camions 'egipcis’, que ara ha ressuscitat quan un d’aquests models ha aparegut pintat de groc en la fotografia d’un altre sinistre, a la carretera N-340, quan el conduïa aquest dijous un voluntari ADF camí d’un foc forestal. 

Els 'egipcis’ ressusciten en mans de les ADF

Les ADF (Agrupacions de Defensa Forestal) les encarnen, sobretot, propietaris forestals que, voluntàriament, participen en tasques de prevenció i extinció d’incendis, recolzant els bombers. Estan regulats per la Conselleria de Ramaderia, Agricultura, Pesca i Medi Ambient i el seu color identificatiu és el groc. Fonts d’aquest departament remarquen que la decisió d’elegir els camions que conformen la flota logotipada d’ADF la pren "cada agrupació, no Medi Ambient" i que des del 2014 no es dona "cap ajuda" per a la compra de vehicles per a aquesta finalitat. Les subvencions que sí que entrega Medi Ambient són per passar la ITV, per a l’assegurança dels vehicles i per als voluntaris ADF

Notícies relacionades

Fonts del Secretariat de les Federacions d’Agrupacions de Defensa Forestal (SFADF), per la seva part, expliquen que dins de la flota d’ADF hi ha "diversos egipcis" i que aquests camions resultaven inadequats únicament "a criteri dels Bombers, no del de les ADF". Tant Medi Ambient com el SFADF afirmen que desconeixen si algun dels 'egipcis’ que es van donar de baixa el 2003 actualment tornen a estar operatius per participar en l’extinció d’incendis pintats de groc i a càrrec d’agrupacions forestals. Des de la conselleria es remarca també que el vehicle sinistrat a l’N-340 ha passat la ITV i que la investigació en marxa dels Mossos no ha acabat encara si la causa d’aquest accident té relació amb algun dels motius que van empènyer a la Generalitat fa 15 anys a prendre la decisió de donar-los de baixa. 

Antonio del Río, secretari d’UGT, un dels sindicats mobilitzats llavors per aconseguir la retirada dels 'egipcis’, és un de tants bombers que ara es pregunta "què ha passat". "¿Per què un vehicle que es va considerar perillós per a uns treballadors de la Generalitat el 2003 ara torna a estar operatiu en mans dels ADF?". 

Temes:

Bombers