A BARCELONA

El soroll del trànsit causa més malalties a Barcelona que la contaminació

Reduir-lo a nivells acceptats per l'OMS evitaria milers de malalties cardiovasculars i depressions

Un estudi de l'ISGlobal situa la contaminació acústica com la principal causa de malalties

2
Es llegeix en minuts
Carmen Jané / Barcelona

Reduir el soroll dels cotxes, la contaminació atmosfèrica i crear més espais verds tindria un efecte molt significatiu en la salut dels habitants de Barcelona, fins al punt que es podrien evitar fins al 13% de les malalties que pateix la població. Així ho asseguren els autors d'un estudi de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) que assenyala el soroll del trànsit com la principal amenaça per a la salut dels barcelonins i reclama mesures per controlar-lo.

Traduït en malalts, reduir el soroll del trànsit i deixar-lo en nivells acceptats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) suposaria a l'any 1.700 casos menys de malalties cardiovasculars, 1.300 casos menys d'hipertensió, 850 casos menys d'ictus i 740 menys de depressió, segons els investigadors, que han utilitzat dades de 20 anys d'una població d'1,36 milions de persones. L'estudi, que serà publicat a la revista ‘Environment International’ aquest octubre, ha treballat amb dades des del 1995 al 2015, però els autors consideren que els resultats "són vàlids perquè no han canviat les causes ni les solucions", assenyala Natalie Mueller, una de les principals investigadores.

Segons les seves conclusions, el soroll és causant del 36% de l'anomenada 'càrrega de malaltia' -o factors pels quals es posa malalta o mor una població- a Barcelona. A part hi ha la contaminació, l'estil de vida o la genètica, en diferents proporcions.  

Més decibels dels aconsellats

Els efectes del soroll del trànsit són atribuïbles, assenyalen, a la planificació de les vies i al tipus de transport utilitzat. I és que els barcelonins estan exposats a una mitjana diària de 65,1 decibels durant el dia i 57,6 durant la nit, més de 10 punts per sobre de les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut (OMS), que són de 55 i 40 decibels respectivament, sostenen.

L'exposició al "soroll del trànsit és un problema de primer ordre per a la salut que causa molèsties i alteracions del son a moltes persones", sosté Natalie Mueller, la principal investigadora. El soroll nocturn "afecta els processos de regeneració que es produeixen al cos durant la fase de son i si s'interromp el son, també s'interromp la producció de les hormones que compensen l'estrès i això afecta el sistema cardiovascular". A més, afegeix, "el soroll del trànsit s'associa amb la hipertensió, malalties cardiovasculars i ictus".

En alguns barris de Barcelona hi ha iniciatives ciutadanes per mesurar el nivell de soroll i intentar regular-lo, com va passar abans de l'estiu a la plaça del Sol a Gràcia.

Gasos nocius

Notícies relacionades

El segon factor nociu de més pes (19%) en la càrrega de malaltia és, a Barcelona, la contaminació atmosfèrica, que arriba als 16 micrograms per metre cúbic (µg/m3), afirmen. Un percentatge que també supera en més de sis punts els nivells màxims establerts per l'OMS de 10 µg/m3 de partícules fines. 

L'estudi d'ISGlobal dedueix que la mala planificació urbana i del transport té un impacte econòmic de més de 20 milions d'euros en costos per al sistema de salut a Barcelona, que "no compleix amb les recomanacions internacionals", i per això "és necessari actuar de forma urgent", ha afirmat el coordinador del treball, Mark Nieuwenhuijsen, per promoure el transport actiu (com la bicicleta, el transport públic no contaminant i anar caminant) i l'activitat física. Unes recomanacions, les de l'OMS, que, no obstant, segueixen poques grans ciutats, admet Mueller.

Esport, parcs i clima