Anar al contingut

ESTRATÈGIES DE MOBILITAT

La Generalitat demana més formació i alcoholèmia 0 per reduir la sinistralitat en les motos

Proposa canvis a la DGT al detectar que en el 68% d'accidents de motoristes no hi ha més implicats

Les morts de vehicles de dues rodes des de començament d'any gairebé doblen les del mateix període del 2016

Víctor Vargas Llamas

La Generalitat demana més formació i alcoholèmia 0 per reduir la sinistralitat en les motos

La Generalitat proposa més formació i tolerància zero amb l’alcohol per reduir el preocupant repunt de la sinistralitat entre els motoristes que s’està registrant des de començament d’any. Vint-i-nou conductors de moto o acompanyants s’han deixat la vida a l’asfalt fins a aquest mes de juliol, una xifra que gairebé duplica la del 2016 a aquestes altures, quan el balanç provisional era de 15, com va exposar ahir el conseller d’Interior, Joaquim Forn, a la conclusió de la taula de treball sobre la moto, en què van intervenir autoritats i representants de sectors implicats en l’univers de les dues rodes.

L’anàlisi detallada dels accidents ocorreguts fins ara presenta conclusions significatives, com que en gairebé 7 de cada 10 sinistres l’únic implicat era el motorista (68%), i que, d’aquestes situacions, al voltant del 60% el component de velocitat va ser decisiu. També en un 60% d’aquests casos en què no hi va haver cap altre vehicle implicat el conductor anava als comandaments d’una màquina molt potent, d’almenys 500 cc.

Augmenta la mobilitat

Dades que també s’expliquen, en part, per l’augment de la mobilitat en general, que ha registrat una pujada del 4% els dies laborables i del 5% els festius. La reducció  de les precipitacions des de començament d’any també és un al·licient per empunyar el manillar d’una motocicleta amb més freqüència que altres anys en què el temps ha estat més passat per aigua, però no justifiquen un augment tan elevat de l’accidentalitat d’un any per l’altre.

Joaquim Forn

CONSELLER DE INTERIOR

No és igual tenir carnet que demostrar capacitat per conduir, no implica necessàriament perícia al volant o al manillar

Factors que porten el Govern a pensar en la necessitat de realitzar modificacions en diferents àmbits, amb menció especial per al reforç de la formació teòrica i pràctica, i reduir al 0% el límit d’alcoholèmia per als motoristes. Una cota que també es podria estendre als conductors principiants i als professionals, com va explicitar la directora del Servei Català de Trànsit (SCT), Eugenia Doménech, al revelar part del contingut que la Generalitat està proposant a la Direcció General de Trànsit (DGT), competent en la matèria i immersa en la modificació de la llei de seguretat viària. 

Tendència

La Generalitat vol captar l’atenció de la societat en general i compara les tendències dels últims mesos per aprofundir en la necessitat de millorar la conscienciació: l’augment de les víctimes mortals entre els motoristes es produeix mentre baixa la sinistralitat global, ja que des de començament d’any 84 persones han perdut la vida a la xarxa viària catalana, enfront de les 86 del mateix període de l’any passat.

«No és el mateix tenir el carnet que demostrar la capacitat per conduir; tenir el carnet no implica necessàriament que sàpigues conduir», va subratllar Forn. Per això el conseller va expressar la necessitat de reforçar el procés formatiu, proposant l’obligatorietat de les pràctiques, així com que s’ampliïn els cursos per millorar les habilitats al manillar. Una manera d’«incrementar la perícia» dels conductors a l’afrontar situacions adverses pel que fa al trànsit o a l’estat del terreny.

Per il·lustrar aquest punt, el Govern català ha analitzat els 28 accidents mortals de motoristes i ha constat que 11 d’ells es van produir en revolts, «i molts d’aquests oberts, sense la complexitat que comporta a priori un amb un traçat més tancat», segons Forn. «Vam detectar un error en la maniobra o en la percepció del risc», va exposar el conseller. Per aquest motiu, Trànsit proposa detallar en la senyalització viària aquells revolts «que puguin representar un perill potencial més gran» per als vehicles de dues rodes.

Joaquim Forn

CONSELLER D'INTERIOR

Es veuen errors en maniobres o la percepció del risc en accidents en revolts; s'ha de formar i senyalitzar més

Forn va remarcar dues línies fonamentals per complementar l’estratègia de reducció d’accidents, les relacionades amb el contingut legal i les infraestructures, donat que «amb la pedagogia no és suficient». D’aquí ve que la Generalitat aprofiti la incipient tasca de modificació de la llei de seguretat viària per insistir sobre la necessitat de convertir en obligatòria la instrucció en autoescola i proposar que no es permeti la menor ingesta d’alcohol a conductors de moto, principiants i xòfers professionals.