Mini Mobile World Congress

La presentació dels mSchools Student Awards mostra tot el potencial dels escolars catalans dissenyant apps. Els alumnes de Primària van presentar projectes amb Scratch

zentauroepp38827168 barcelona  10  06 2017  final del concurso mschools  en el q170610185810

zentauroepp38827168 barcelona 10 06 2017 final del concurso mschools en el q170610185810 / JOAN CORTADELLAS

2
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ / BARCELONA

«La nostra empresa ha desenvolupat una app per ensenyar matemàtiques...» Qui ho diu no és un emprenedor del Mobile World Congress (MWC) o el 4YFN; és un noi de 16 anys que allarga un fullet amb el seu millor somriure per intentar mostrar que la seva aplicació és millor que les altres. És la final del concurs mSchools Student Awards, celebrat al Palau de Congressos de Catalunya, on cada any, a finals del mes de febrer, se celebren alguns dels actes paral·lels a l’MWC, amb el mateix format d’estands i presentació, però amb adults.

La iniciativa de la Mobile World Capital per estendre a les escoles l’ecosistema mòbil va reunir ahir més de 500 estudiants de tot Catalunya dels dos últims cursos d’ESO, Batxillerat i cicles formatius, amb els seus pares i amics, per mostrar la feina de tot un curs. A ells s’hi han sumat per primera vegada aquest any alumnes de Primària amb projectes en Scratch, el primer llenguatge de programació que s’aprèn.

Les apps presentades eren un compendi de les preocupacions adolescents, i no precisament les més frívoles. N’hi havia sobre medi ambient, per combatre l’Alzheimer dels avis, per conscienciar els seus germans i implicar-los en les tasques domèstiques, xarxes socials per aparellar el gos, socialitzar amb gent afí o intercanviar classes de repàs. Altres per canviar llibres i ensenyar a menjar sa.

Parlar en públic

Mòbils, tauletes, ulleres de realitat virtual prestades, robots, pantalles interactives fetes amb monitors piratejats o amplificadors de so realitzats amb el cartró del rotllo de paper higiènic. Tot servia. L’important era ser-hi i haver sigut seleccionat com un dels 84 equips finalistes, encara que l’entrega de premis tingués els seus moments Oscar, amb sobres, plors, salts, fotos, directius, la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, i el president de la GSMA que organitza l’MWC, John Hoffman, fent discursos, com als seus homòlegs adults.  

No sols es premiava la perícia tecnològica. «Hi ha part d’emprenedoria, de treball en equip, de saber parlar en públic per explicar el projecte, de fer un pla de negoci i màrqueting i de tenir en compte la satisfacció de l’usuari», resumia Albert Forn, director del programa mSchools, que premiaven l’esforç amb campaments tecnològics a l’estiu. 

Notícies relacionades

Alguns equips van plantejar solucions realment molt innovadores, com per exemple el grup de quart d’ESO de l’Institut Ridaura de Castell-Platja d’Aro, que va desenvolupar una aplicació per combatre la violència de gènere «que no només és física», explicaven, i que plantejava protegir l’anonimat fins i tot camuflant l’app com un joc. O SMirror, un mirall construït sobre un monitor que mostrava informació personalitzada sobre el temps, l’agenda o els missatges de l’Institut La Mar de la Frau de Cambrils i que va ser una de les premiades. O els de l’Institut de Sant Just Desvern que van fer un Pokémon Go sobre obres d’art.

Hi havia escoles que ja eren autèntiques veteranes, com l’Institut d’Altafulla, que ja fa quatre anys que hi va; altres que van fer el ple, com els salesians de Mataró, i altres com la Joan Pelegrí de Barcelona, que va presentar vuit equips i no es va emportar cap premi. Tot i així, els seus professors exhibien orgullosos la seva línia educativa. «Si a l’escola no els ensenyem a fer servir bé la tecnologia, ¿qui ho farà?», es preguntava el professor Herminio Morcillo.