GUARDÓ DEL CERCLE D'ECONOMIA

El col·legi 'miracle' de l'Hospitalet, millor escola catalana del 2017

El Joaquim Ruyra guanya el premi Ensenyament per haver sabut implicar les famílies i per millorar, de passada, resultats acadèmics

L'institut Montgròs de Sant Pere de Ribes ha sigut designat segon millor projecte educatiu

zentauroepp36318754 hospitalet 17 11 2016 visita al colegio p blico joaquim ruyr170508171507

zentauroepp36318754 hospitalet 17 11 2016 visita al colegio p blico joaquim ruyr170508171507 / ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

El col·legi Joaquim Ruyra de l’Hospitalet de Llobregat, un centre educatiu que treballa com a comunitat d’aprenentatge des de fa vuit anys i que ha aconseguit en aquest temps que els resultats acadèmics dels seus alumnes fossin comparables als de les millors escoles de Catalunya, es va emportar ahir el premi Ensenyament 2017, un dels reconeixements més prestigiosos en l’àmbit educatiu català. El guardó, que concedeix la fundació del Cercle d’Economia, ha reconegut l’esforç fet pel col·legi, situat en un dels barris més problemàtics de l’àrea metropolitana de Barcelona, per integrar tots els seus estudiants (el 92% és d’origen estranger i pràcticament tots reben beca de menjador) i per implicar també les seves famílies.

El segon premi va ser per a l’institut Montgròs de Sant Pere de Ribes (Garraf), del qual el jurat va subratllar el seu caràcter innovador, «en una etapa educativa, la secundària, en què no és gens fàcil canviar metodologies», va assenyalar la portaveu del comitè seleccionador, Marta Angerri.

El centre, que a diferència del Ruyra està situat en una àrea de baixa complexitat social, lluita no obstant contra l’etiqueta que l’ha situat, al si del municipi, com l’institut al qual assisteixen els estudiants amb necessitats educatives especials, «precisament perquè treballen l’aprenentatge individualitzat», va assenyalar Patricia Alocén, directora del departament d’Acció Educativa de la fundació bancària La Caixa, que participa en el premi.

TRES FINALISTES 

Els altres tres finalistes eren el col·legi La Maquinista, de Barcelona; el Magraners, de Lleida, i el Torre Roja, de Sant Pere de Vilamajor (Vallès Oriental). Tots ells són centres de titularitat pública, una circumstància que s’ha produït per primera vegada en el trancurs dels 10 anys de trajectòria del premi Ensenyament. Per aquest premi hi han passat, al llarg d’aquesta dècada, un total d’uns 650 projectes educatius, 41 d’ells aquest any.

Si es va imposar la proposta del Joaquim Ruyra de l’Hospitalet de Llobregat és, entre altres coses, per «l’ús que fa de tots els recursos didàctics, d’una manera planificada, però alhora flexible i adaptada a les necessitats que tenen els seus alumnes», va destacar el jurat. L’escola, prossegueixen els experts que el formen, «no només aconsegueix l’èxit acadèmic dels seus 410 estudiants, sinó que contraresta el determinisme educatiu que suposa la falta de recursos i la marginació social, una mobilitat extrema de l’alumnat, la diversitat de llengües i cultures familiars».

Notícies relacionades

Tant el guanyador com el Magraners són dos col·legis d’extrema complexitat social, van destacar així mateix els membres del jurat. «I són aquests centres docents que es troben just en el límit els que necessiten realment tot el nostre suport. Fins i tot m’atreviria a dir, que quan els localitzem, hem de córrer, han de sonar totes les alarmes, com quan es cala foc i tots ens posem a treballar. No podem deixar-lo passar», va defensar el president de la fundació del Cercle d’Economia, Carlos Cuatrecasas, en el transcurs d’un discurs pronunciat durant l’entrega del premi.

DESTINAR-HI «ELS MILLORS RECURSOS»

A aquests centres, encara que sense arribar a esmentar-los, s’han de destinar «els millors recursos materials i econòmics, i també els millors mestres», va afegir Cuatrecasas. «Hem de saber amb seguretat que estem fent tot el possible perquè cap nen, cap adolescent es quedi enrere», va subratllar. «Hem d’aprendre dels centres docents que tenen un alt valor afegit, els centres que són eficients i actuen amb eficàcia, perquè siguin, es converteixin, en referents de les altres escoles i instituts», va afirmar.