PER CINQUÈ ANY

Espanya segueix perdent població

El descens torna a tenir el seu origen en la sortida d'estrangers

1
Es llegeix en minuts

La població espanyola ha tornat a descendir per cinquè any consecutiu, aquesta vegada en 17.982 persones, amb la qual cosa, a 1 de gener del 2017, el nombre total d’habitants és de 46,5 milions. El descens torna a tenir l’origen en la sortida d’estrangers, que superen el nombre d’espanyols que han tornat o s’han inscrit.

Des del 1998, primer any del qual hi ha dades oficials del Padró continu (que aglutina tots els padrons municipals), la població espanyola va augmentar ininterrompudament fins al 2012, quan es va invertir la tendència que, cinc anys després, no s’ha pogut revertir.

Així, al llarg del 2016 van abandonar Espanya 68.723 estrangers (els pertanyents a la UE van disminuir en 80.978 i els no comunitaris van augmentar en 12.255), mentre que aquell mateix any es van inscriure 50.741 espanyols.

A més, segons les dades de l’Avanç de l’estadística del padró continu a 1 de gener de 2017, difoses aquest dimarts passat per l’Institut Nacional d’Estadística (INE) i recollides per l’agència Efe, l’any passat 150.000 persones van adquirir la nacionalitat espanyola. Del total de ciutadans inscrits a Espanya, 41,9 milions tenen nacionalitat espanyola i 4,5 són estrangers, un col·lectiu que ja només representa el 9,8% de la població inscrita.

CONSEQÜÈNCIES DE LA CRISI

Notícies relacionades

L’INE explica que, des del 2000, l’augment de la població espanyola es va deure a la inscripció d’estrangers, la xifra dels quals va passar de 923.879 aquell any a 5,7 milions el 2011. Però, com a conseqüència de la crisi econòmica iniciada el 2008, la majoria d’ells, davant la impossibilitat de seguir treballant, van optar per tornar al seu país o emigrar a un altre lloc. I va ser a partir de llavors quan la xifra d’estrangers va començar a baixar, i la caiguda més forta va ser el 2013, amb la sortida de més de mig milió. Una tendència que, tot i que amb menys intensitat, ha seguit fins ara.

De fet, al llarg del 2016 va augmentar el nombre de persones arribades de Veneçuela, la Xina i Itàlia, mentre que els grans descensos es van donar entre els de Romania (32.930), el Regne Unit (19.832) i l’Equador (16.703).