Facebook castiga el negoci de les notícies falses

La xarxa social exigirà més garanties per promocionar informacions fins i tot pagant

Farà una campanya a 14 països sobre com detectar notícies falses però n'exclou Espanya

zentauroepp37955944 file   in this june 11  2014  file photo  a man walks past a170406211132

zentauroepp37955944 file in this june 11 2014 file photo a man walks past a170406211132 / Jeff Chiu

3
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ / BARCELONA

Faceboook ha posat per fi els mitjans per intentar combatre la plaga de notícies falses que es difonen a través de la seva plataforma. La xarxa social que utilitzen gairebé mil milions de persones a tot el món centrarà els seus esforços a combatre l’incentiu econòmic que suposa aquest tipus de viralitat, que aprofita la promoció a la seva plataforma per generar visites a webs que es lucren amb anuncis d’altres. A més a més, intentarà conscienciar els usuaris sobre la importància de compartir notícies veraces i sobre mecanismes per detectar falsedats, arran de les polèmiques sobre el paper que va jugar en la difusió d’informacions falses que van afavorir l’elecció del republicà  Donald Trump com a president dels Estats Units.

«Hem descobert que la majoria de publicacions falses es porten a terme amb finalitats econòmiques, per guanyar diners, no per motius ideològics. Si podem reduir els diners que aquest proveïdors guanyen reduint el seu impacte a Facebook, potser deixaran de fer servir la nostra plataforma per publicar notícies falses»,  assenyala el responsable del mur de la xarxa social, Adam Mosseri, en un article.

EVITAR LA CENSURA

L’executiu matisa que la xarxa social evitarà, en la mesura que sigui possible, eliminar i censurar continguts. La xarxa, que ha negat repetidament tenir responsabilitat editorial sobre el que es publica a les seves eines, pretén que siguin els usuaris els que marquin les seves sospites sobre la veracitat d’un contingut i que aquest sigui enviat a entitats de verificació amb les quals ha firmat acords perquè ho comprovin: «Crec que no som qui per decidir què és veritat o no».

Facebook afirma que demanarà més garanties a aquells titulars de pàgines webs que vulguin promocionar les seves notícies, arremetrà contra els comptes falsos i millorarà la selecció de l’algoritme, que fins ara prima les notícies que són més compartides, sense tenir en compte ni el seu origen ni la seva veracitat. «Les històries que siguin marcades com af alses per la nostra comunitat apareixeran més avall al teu mur», ha promès l’empresa.

INFLUÈNCIA POLÍTICA

La campanya contra les notícies falses es llança avui a 14 països, com els EUA, el Regne Unit, França i Alemanya, llocs on el tema ha sigut especialment polèmic. N’està exclosa Espanya i els mercats hispans, i no hi ha cap material informatiu, ni un vídeo, en castellà. A Alemanya, on van fer les primeres proves de la nova funcionalitat, el Govern i els tribunals han sigut especialment combatius amb la difusió de notícies falses. Dimecres passat, l’Executiu d’Angela Merkel aprovava multes a les xarxes socials que no eliminin continguts contra l’odi que podran arribar als 50 milions d’euros. Al Regne Unit les notícies falses també han sigut objecte de debat després de l’aprovació del brexit i a França són qüestionades en plena campanya presidencial.

Mosseri subratlla que per acabar amb les notícies falses no hi ha un «remei màgic» i assenyala que és un problema que afecta tota la societat que la gent no sàpiga distingir la veracitat de la informació. 

Notícies relacionades

L’eina que més veurà l’usuari és l’aparició d’un quadro de diàleg alertant sobre com funcionen les notícies falses quan accedeixi al seu mur. El quadro de diàleg ofereix diversos suggeriments sobre trets en què convé fixar-se, des del nom de la publicació, l’adreça de la web, les maquetes, les fotos, la seqüència temporal de les dades que relata, les fonts que cita… Aconsella altres mesures de precaució com comprovar si altres fonts es fan ressò d’aquella informació o plantejar-se si és una broma o un contingut satíric. Com subratllen al final del text: «Pensar críticament sobre les històries que llegeixes i només compartir notícies que sàpigues que són creïbles».

Per donar més entitat als seus esforços, la xarxa social impulsa des del mes de novembre dos projectes per promocionar el periodisme de qualitat: el Facebook Journalism Project, una col·laboració amb diverses entitats periodístiques que gestiona la Universitat de Colúmbia, i el News Literacy Project, una iniciativa pensada en principi per ajudar els adolescents a familiaritzar-se amb les notícies, però els principis de la qual pensen recordar a un públic més ampli. «Mirem d’assegurar-nos que el bon periodisme i els continguts rellevants creixin a la plataforma, alhora que ens fem càrrec que el dolent, no només les notícies falses, també el sensacionalisme i el clickbait, no ho faci», afegeix Mosseri.