DOS ANYS DESPRÉS DE LA TRAGÈDIA DELS ALPS

Cinc famílies demanden Lufthansa com a "responsable" de les morts de Germanwings

L'advocat dels familiars qualifica d'"insultants" les quanties de les indemnitzacions ofertes per l'aerolínia

 

 

2
Es llegeix en minuts
MANUEL VILASERÓ / MADRID

Els familiars de cinc víctimes de la tragèdia de Germanwings han presentat una demanda contra aquesta companyia, Lufthansa i les deu asseguradores, liderades per Allianz, titulars de la pòlissa contractada per al viatge. La demanda s'ha interposat al Jutjat Mercantil número 10 de Barcelona per una quantia  “molt superior” a les “quantitats insultants” ofertes per l'aerolínia germànica, segons l'advocat que els representa, Carlos Villacorta, del bufet BCV Lex.

La demanda considera que hi pot haver una "responsabilitat" de les empreses en la contractació i control del copilot Andreas Lubitz, que va decidir suïcidar-se estavellant l'avió perquè patia un trastorn mental. L'escrit recorda que segons la BEA, l'organisme que investiga els accidents aeris a França, el copilot no hauria d'haver agafat mai aquell avió, ja que tenia problemes psiquiàtrics.

Citant l'informe de la BEA, la demanda explica que “el febrer del 2015, un metge privat va diagnosticar un trastorn psicosomàtic i un trastorn d'ansietat, i va remetre el copilot a un psicoterapeuta i a un psiquiatre. El 10 de març del 2015, el mateix metge va diagnosticar una possible psicosi i va recomanar tractament psiquiàtric hospitalari. Al febrer i el març del 2015 un psiquiatre va receptar antidepressius i somnífers. Cap d'aquests professionals sanitaris va informar cap autoritat d'aviació, ni cap altra autoritat sobre l'estat mental del copilot. Aquests facultatius van expedir diversos certificats de baixa per malaltia, però no tots es van enviar a Germanwings”.

PILOTS ENDEUTATS AMB LA COMPANYIA

Villacorta ha explicat que Germanwings era una companyia 'low-cost', propietat al 100% de Lufthansa, que s'encarregava de tots els processos de selecció, capacitació, formació, entrenament recurrent, supervisió mèdica i psicològica de les tripulacions de vol de Germanwings amb el seu personal. En aquest cas, molts dels pilots, durant el procés de formació a Lufthansa, adquirien deutes importants amb l'aerolínia, que després havien de tornar en terminis rigorosos, i això imposava a les tripulacions una càrrega d'estrès addicional.

No obstant, Lufthansa, l'empresa encarregada de la supervisió mèdica d'aquest pilot, la mateixa que el pressionava amb la devolució d'un deute derivat de la seva formació com a pilot, “no va ser capaç de detectar a temps el risc que suposava per a la navegació i la seguretat del vol, i va permetre que finalment el pilot Andreas Lubitz s'assegués a pilotar el vol aquell fatídic 24 de març del 2015”.

Notícies relacionades

El portaveu de les cinc famílies, Narcís Motjé, pare del Jordi, una de les víctimes, ha insistit que el copilot "no s'hauria d'haver assegut a la cabina ja que estava malalt" i per això culpa la companyia per no haver-ho detectat. "Vull pensar que el meu fill va estar 11 minuts ajudant el comandant per obrir la porta", ha destacat. L'home, un enginyer de 37 anys, viatjava a la fila 4 i devia ser testimoni en primer pla dels moments més terribles. 

"Després que t'assassinin un fill no pot passar res pitjor", ha afirmat Motjé, per a qui les empreses "van preferir salvar l'individu i condemnar 149 persones" al responsabilitzar de l'accident el suïcidi.