Musical.ly: els adolescents reinventen el 'playback'

L'app triomfa entre nens d'entre 13 i 17 anys amb els seus vídeos de versions musicals

El programa permet gravar-se mentre canten o doblen frases, amb efectes, filtres i muntatges molt elaborats

Jan Cutillas, el número u de musical.ly / RICARD FADRIQUE

3
Es llegeix en minuts
Carmen Jané
Carmen Jané

Redactora

Especialista en Periodista especialitzada en tecnologia, continguts digitals i elearning. Escric des de Última Hora.

ver +

L’última sensació adolescent es diu Musical.ly i és una app que permet a l’usuari enregistrar-se amb el mòbil mentre balla o simula que canta al ritme de la música. El 'playback' dels antics musicals televisius, que ara es diu 'lipsync', s’ha convertit en una nova diversió per a nanos d’entre 13 i 17 anys que versionen cantant i ballant les seves cançons favorites amb efectes espectaculars de vídeo. I està arrasant. Ja està entre les 30 apps més descarregades per a Android i les 50 per a iPhone a Espanya.

El 'boom' ha sigut molt ràpid: llançada l’abril del 2014, el juny passat tenia 130 milions d’usuaris registrats (40 milions diaris) arreu del món i ara els seus responsables ja parlen de 200 milions registrats. Van aconseguir la viralitat amb un truc ben simple: van incloure des del principi l’opció de compartir els vídeos a Instagram Facebook (diuen que a Snapchat no és possible tècnicament), i van afegir el logo de l’app per defecte. Així, tots els instagramers que el veien sabien que el vídeo venia de Musical.ly.

«Cada dia es creen 12 milions de vídeos a Musical.ly»,  explica Stefan Heinrich, responsable de l''app' a Espanya i l'Amèrica Llatina

«Cada dia es creen 12 milions de vídeos a Musical.ly. Tenim un públic que per edat està més implicat en les xarxes socials que qualsevol altre», explica Stefan Heinrich, responsable de l’app per a Espanya i l’Amèrica Llatina.

I és que els vídeos de Musical.ly estan pensats per potenciar els recursos del mòbil: càmera davantera per a autogravacions, filtres de colors o de cares, 'timelapse' (imatge ràpida)... per editar un format de 15 segons que es reprodueix en bucle. Hi ha qui hi posa paciència per fer 'stop motion' (animació pla a pla), com @elkiekoshi, capaç d’animar cada un dels ingredients d’una recepta, o @alaliiceofficial, que fa servir retallables. Molt pocs recorren a editar amb programes externs, com l’estrella de Vine, Zach King, que acaba de firmar per ells.

L’app també s’ha convertit en una plataforma per descobrir música o popularitzar artistes. Lady Gaga, Ariana Grande, Selena Gómez o Shakira han accedit a fer 'playbacks' d’elles mateixes. O la protagonista de Figuras Ocultas, Taraji P. Henson, amb més de 10 milions de seguidors a Instagram, que fa servir Musical.ly per mostrar la seva faceta més rapera (@iamtaraji).

Hi ha 'musers' (el nom dels usuaris) tan curiosos com el gosset @jiffpom, amb 8,2 milions de fans (el doble que a Instagram), que apareix amb alguns amics humans i que és capaç d’acumular més de 920.000 likes d’un vídeo en què va amb monopatí per casa. O famílies ideals com The Supercole, que exploten la seva semblança amb els herois de Frozen. Encara que la majoria són quitxalla imitant els seus ídols amb més o menys gràcia.

La xarxa social treballa actualment a captar a públic més gran (no admeten menors de 13 anys, encara que, com a la resta de xarxes, això no es comprova) oferint temes més variats. «Alex Zhu, el nostre fundador i visionari, sempre està pensant com innovar la plataforma perquè continuï sent interessant, i ho fa escoltant els nostres usuaris, així que acabem de llançar les categories perquè es trobin més bé els temes, com ara comèdia, estil, esports, animals, jocs o nous talents», afegeix Heinrich.

BUSCAR LA RENDIBILITAT

Musical.ly de moment només té publicitat als EUA . Està experimentant «fórmules de rendibilitat» per a creadors

Notícies relacionades

Tot i això, tant de furor adolescent encara està buscant la via de rendibilitzar-se. «Tot encara és molt nou, i les marques l’estan descobrint, com passa amb Facebook Live o Instagram Stories. Pot ser que sigui el pròxim 'boom' en vídeo, ja ho veurem. Encara anem tots una mica perduts», afirma Joan Luque, de l’agència de talents Influency, especialitzats en instagramers.

Musical.ly no explica el seu model de negoci i confessa que estan «experimentant fórmules de rendibilitat per als creadors, que són la base de la plataforma». No hi ha publicitat i no cobren als seus usuaris, encara que aquests poden adquirir unes monedes virtuals en l’app (en bons des de 0,99 euros fins a 99,99 euros) amb les quals poden recompensar el treball dels artistes o adquirir filtres i funcions per als vídeos, en el que sembla una de les possibles vies de negoci.