LA NOVA COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL

Youtube, la nova fàbrica de nens prodigi

Nens de 4 a 10 anys mostren joguines i plantegen reptes davant la càmera

Els pares són els que gestionen els canals que acumulen audiències milionàries

Nens prodigi a Youtube. / MONTSE COMESAÑA

4
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ / BARCELONA

El pròxim El Rubius, el 'youtuber' més famós d'Espanya amb 20 milions de seguidors, té vuit anys i en fa almenys un que va començar amb el seu canal. Aquest podria ser el perfil del 'miniyoutuber' que està ocupant la xarxa de vídeos de Google ja no cantant o ballant, sinó amb gravacions en què prova joguines, obre ous Kinder, planteja i accepta reptes absurds, mostra jocs i 'apps', o ensenya les seves sortides i vacances infantils. O, com a molt, fa receptes de cuina i es disfressa. 

Són nens i nenes d'entre 4 i 10 anys que tenen audiències milionàries que es tradueixen en pocs subscriptors, en part perquè els nens són un públic tan fidel que no els importa veure el mateix un munt de vegades i, en part, perquè tampoc estan gaire interessats en els mecanismes de la plataforma. Són noves estrelles a qui paren altres nens pel carrer per fer-se fotos amb el mòbil o demanar-los que els saludin en el seu pròxim vídeo.

“Als nens els han desplaçat de la televisió i ara tenen un munt de dispositius tecnològics que els permeten accedir als dibuixos o continguts que volen a qualsevol hora del dia. I han anat creant les seves pròpies estrelles”, assenyala Sergio Carvajo, 'senior talent manager' de Divimove España, una de les agències de 'youtubers' més potents.

Els menors s'han convertit en un dels públics més fidels de la plataforma de vídeos i ser ‘youtuber’ comença a aparèixer en les preferències de professions futures. Per tenir canal ja no esperen a tenir més de 14 anys, com exigeixen les normes de Youtube, i menys als 18 anys necessaris per monitaritzar-lo. Així que, en el cas dels més petits, són els pares els que s'encarreguen de lidiar amb eines tecnològiques tan complexes com l'edició de vídeo i els efectes especials.

ELS MÉS VISTOS

El fenomen va sorgir, com gairebé sempre en el món d'internet, als Estats Units, on EvanTubeHD ha regnat durant anys amb els seus més de 3,6 milions de seguidors i 2.500 milions de reproduccions dels seus vídeos. Un nen telegènic amb un pare que treballa en el món del cine i que va començar a gravar-lo i a editar minipel·lícules per afició però amb tècnica superprofessional. L'èxit va ser tan gran que ja tenen tres canals que sumen 6,5 milions de subscriptors.

Ara Evan s'ha vist desplaçat per Ryan, un nen de cinc anys que en només dos anys ha vist el seu canal, Ryan Toys Review, en el lloc 14 dels més vistos de Youtube, amb més de 9.318 milions de visites el 2016. Comparteix llista amb dos canals típicament infantils (Fun Toys Collector Disney, 25.000 milions de visites, i Little Baby Boom, 10.799 milions), gestionats per grans marques amb adults com a protagonistes. Si es compten els 50 canals més vistos segons la web de mesuraments SocialBlade, n'hi ha almenys set de temàtiques clarament infantils, amb temes com cançons, personatges (Disney o Peppa Pig), joguines i dibuixos animats. I si s'amplia als 100, la proporció és més gran. 

En castellà, les estrelles de Youtube són majoritàriament llatinoamericanes, com Gibby (1,7 milions de subscriptors), La Bala (955.000) o Sophie Giraldo (708.000), mentre que a Espanya els canals més populars són The Crazy Haacks (470.000), La diversión de Martina (404.000), Los juguetes de Arantxa (307.000) o Mikeltube (200.000). Cada un amb una història darrere i un comú denominador: perseverança.

APLICACIÓ PER A NENS

En els canals de més èxit, els nens s'expressen amb naturalitat i es dirigeixen a la seva audiència com si fos la seva família o els seus amiguets. Tots han anat aprenent dels uns i dels altres i molts han adoptat estratègies suggerides per la Youtube Academy com una salutació inicial que es repeteix, capçaleres, bona il·luminació, eines d'edició o formats similars. Altres, com el nord-americà Action Movie Kid (760.000 subscriptors), és l'obra d'un pare especialista en efectes digitals que els prova amb el seu fill James com a model i el converteix en protagonista de 'Star Wars' o en heroi davant els taurons.

Notícies relacionades

Fins ara Youtube no ha fet una política específica per a nens encara que fa un any va llançar una 'app' per a mòbil i tauletes, Youtube Kids, que ofereix contingut seleccionat per Google per a menors i que permet controls parentals. No obstant, aquesta plataforma no agrada a molts creadors de contingut per a nens perquè no permet les subscripcions ni els ofereix estadístiques. A més, afirmen, els limita l'audiència, perquè molts nens s'enganxen a canals de videojocs o de música que no estan pensats en principi per a ells.

“En les sessions de formació de Youtube ens aconsellen que definim la nostra audiència per interessos, més que per grups, perquè un adult pot estar interessat en joguines o un nen en maquetes complicades”, explica Mónica Vicente, responsable del canal The Crazy Haacks, que protagonitzen els seus tres fills.