El jutge de l'accident de Santiago imputa per 80 homicidis el cap de seguretat d'Adif
Es tracta del director de seguretat en la circulació de l'empresa pública Andrés María Cortabitarte López
jcortadellas34798917 gra053 santiago de compostela 24 07 2016 las v ctimas de160724180714 /
El jutge que instrueix la causa per l’accident de l’Alvia que va tenir lloc el juliol del 2013 al barri compostel·là d’Angrois va acordar dirigir la investigació contra Andrés Cortabitarte, llavors cap de seguretat d’Adif, com a presumpte responsable de 80 delictes d’homicidi (els morts) i 150 de lesions (els ferits).
Així ho va notificar a les parts el titular del Jutjat d’Instrucció número 3 de Santiago, Andrés Lago, en una interlocutòria amb data de 10 de març a la qual va tenir accés Europa Press. El magistrat sosté que l’investigat va ser avisat dels perills que revertia el revolt on es va produir l’accident i que va mantenir la situació sense fer-hi res.
NO VA COMPLIR LA SEVA FEINA
Adif, a l'ull de l'huracà
No obstant, l'Audiència Provincial de la Corunya va arruïnar les seves intencions dues vegades, igual que va ordenar a l'actual instructor, Andrés Lago, reobrir la investigació quan aquest últim va pretendre tancar-la amb el maquinista José Garzón com a únic presumpte responsable dels 80 homicidis i els delictes de lesions.
El jutge determina que Cortabitarte «no va complir» la seva feina en relació amb l’elaboració de la corresponent anàlisi de riscos en la línia d’alta velocitat entre Ourense i Santiago. Per això, i al no constar, en conseqüència, «que hagi fet o ordenat cap mesura destinada a avaluar i gestionar aquest risc», va generar i va tolerar una situació de risc «que finalment va cristal·litzar» en el descarrilament, que «va costar la vida i la salut a múltiples usuaris» aquell dia. En concret, 80 persones van morir i més d’un centenar van resultar ferides.
«El que per descomptat no podem discutir és que el revolt representava un risc en si mateix», assevera el jutge, que destaca que «aquell risc havia sigut detectat per la mateixa UTE –unió temporal d’empreses, l’encarregada de construir la infraestructura– i per Ineco –la consultora lligada al Ministeri de Foment».
El magistrat afegeix que, després, aquell risc «havia sigut comunicat a Adif explicitant les limitacions del subsistema subministrat per mitigar o conjurar l’esmentat risc i que, finalment, per part d’Adif no es va fer res per avaluar i reduir aquell risc a paràmetres de tolerància d’acord amb les exigències de les normes Cenelec».
CULPAT AMB EL MAQUINISTA
Fins ahir, l’únic investigat era el maquinista, José Garzón, encara que el jutge afegeix que la culpa de la tragèdia també és atribuïble a Cortabitarte. Apunta que estava informat que en aquell revolt on es va produir la tragèdia el tren podia descarrilar si el maquinista patia una distracció, com va succeir aquell 24 de juliol del 2013, i el tren entrava en aquell tram a una velocitat superior als 80 quilòmetres per hora. A més del maquinista, en un tren d’alta velocitat havia d’haver establert senyals addicionals que permetessin reemplaçar qualsevol error humà que es pogués produir.
- Situació de vulnerabilitat L’ajuda de 115 euros al mes que ja pots demanar a la Seguretat Social
- Tècniques delictives Avís de la Policia Nacional quan arribis a casa: «Si els veus, no toquis res»
- Les pluges a Catalunya deixen els pantans per sobre del 18%
- "No em deixava treballar i controlava tots els tiquets"
- El somni olímpic frustrat pel franquisme
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Entrevista a Guillermo Peinado El truc de Guillermo Peinado, la gran promesa espanyola de l'escalada: “El focus el poso a escalar bé i gaudir, no en els resultats”
- Sanitat pública Avís de la Seguretat Social als pares amb fills menors de 26 anys: situació a tenir en compte
- Actualització de la declaració de béns Surten a llum els diners que Pedro Sánchez té al banc
- El tauler polític Així estan les enquestes de les eleccions generals a Espanya