Les prostitutes reconquisten els vorals després de la caiguda de la pressió policial

Els Mossos se centren en els grups que exploten les dones i arraconen les sancions a la carretera

Desenes de meretrius ofereixen els seus serveis en les dues vies que concentren el fenomen a Girona

  / ICONNA/JOAN CASTRO

 
abertran35003928 la jonquera   alt emporda  prostitucion en la nii entre giro160816100212
abertran35003926 la jonquera   alt emporda  prostitucion en la nii entre giro160816100101
abertran35075917 amposta  montsia   12 08 2016  prostitucion en la n 340  fot160816100141

/

3
Es llegeix en minuts
GUILLEM SÀNCHEZ / BARCELONA

El cos d'una dona a l'espera de clients a l'asfalt compon una imatge que es resisteix a desaparèixer de les carreteres catalanes. L'operació ‘Voral’, l'últim intent de la Generalitat per combatre aquesta prostitució, tampoc ha funcionat. Oficialment segueix vigent, però el dispositiu policial s'ha anat desmantellant i les prostitutes, a les quals se sancionava si s'exhibien a menys de 50 metres de les calçades, han reconquistat els vorals. La N-2 torna a ser el que sempre ha sigut: un expositor amb més de 30 punts de sexe escampats entre la frontera francesa i el límit amb la província de Barcelona.

L'operació Voral es va implementar a través d'una disposició addicional de la llei catalana de carreteres inclosa al paquet de la llei òmnibus que aclaria explícitament que estaven prohibides les ocupacions d'una via pública que comprometessin la "seguretat" d'aquesta. És a dir, argüint que la presència de les prostitutes al voral suposava un risc per a les conductors, es va procedir a multar-les. A elles i als clients que les contractessin. Es va concretar a partir del juny del 2012, quan els Mossos d’Esquadra van reservar agents de l'especialitat de trànsit per a la tasca de pentinar les carreteres i de vigilar que els vorals estiguessin lliures. Fonts policials reconeixen que actualment ja no hi ha policies destinats a aquesta funció. 

En el cas de la N-II, l'artèria que tradicionalment ha concentrat la presència més gran de treballadores del sexe, els policies catalans -sense jurisdicció per sancionar al tractar-se d'una calçada de titularitat estatal- es limitaven a aixecar una acta amb les dades dels implicats que s'enviava a les delegacions espanyoles corresponents a través del Servei Català de Trànsit (SCT). Ara, no obstant, ja poden multar-les sense cap impediment perquè la llei de seguretat ciutadana d'àmbit estatal ha incorporat la iniciativa catalana i també prohibeix "oferir o sol·licitar" serveis sexuals a les carreteres. El problema és que els Mossos dubten que l'estratègia promocionada el 2012 per Felip Puig sigui la més adequada per lidiar amb aquesta sòrdida expressió de l'explotació de dones. 

MULTES IMPAGADES

Després del primer any en marxa, Interior va presentar un balanç de més de mil sancions imposades a meretrius i clients. A més, la pressió policial havia aconseguit, segons la conselleria, reduir l'oferta de serveis sexuals en un 50%en un 50%. A pesar d'aquest balanç entusiasta, la realitat era que la mesura no estava lluitant contra prostitució de carretera, tan sols servia, en el millor dels casos, per amagar-la en part. La immensa majoria de les multes no es van arribar a cobrar i tampoc va tenir cap incidència en la sinistralitat, remarquen agents de trànsit contactats per aquest diari. 

Els conductors van deixar de veure tantes prostitutes a la carretera però els clients van seguir veient les pistes que indicaven que seguien allà -una cadira de plàstic o un para-sol de platja abandonades a l'inici d'un camí de terra els avisaven-. En definitiva, el que es va reduir en un 50% va ser la quantitat de meretrius visibles sobre el voral. Però el fenomen va sobreviure més o menys intacte.

Per això, l'operació Voral ja no és una prioritat per al cos català, tal com admeten fonts policials, i la lluita contra la prostitució se centra en la investigació de les màfies que comercien amb el cos de les dones. La iniciativa de multar les prostitutes tenia -en el fons- un caràcter contradictori amb aquesta estratègia. Si els investigadors estaven acreditant que les dones estaven sent forçades a vendre's, ¿quin sentit tenia seguir multant-les fingint que podien triar situar-se o no al voral?  

TRENTA PROSTITUTES A LA N-II

Notícies relacionades

Aquest diari ha pogut comptar en un matí 17 prostitutes al marge de la N-2 al seu pas per la província de Girona. A més ha vist nou cadires buides atribuïbles a dones que estaven realitzant serveis o que encara no havien arribat durant el recompte. A la C-260, entre Figueres i Roses, se'n van comptabilitzar cinc més. En total, al voltant d'una trentena de dones. Des de l'associació Genera, que treballava habitualment amb aquestes dones, es remarca que l'oferta, més o menys a la vista, s'ha mantingut estable durant els últims anys i que els Mossos, amb dispositiu o sense, segueixen "multant" ocasionalment. 

Estratègies tangencials com l'operació Voral o com les ordenances municipals poden molestar temporalment la prostitució de carretera. Però, fins al moment, no han fet res més.