Manual per fer-se 'influencer'

Usuaris anònims s'han convertit en persones rellevants a la xarxa amb el seu talent per crear històries

Les agències del sector busquen perfils de gent a qui els seguidors es vulguin assemblar

icoy34380283  influencers miguel carrizo foto instagram160620162414

icoy34380283 influencers miguel carrizo foto instagram160620162414

2
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ / BARCELONA

“Un 'influencer' ni es planifica ni es construeix. És algú amb facilitat per crear històries en xarxes socials amb un to fresc i autèntic. Els grans casos d'èxit de personatges sempre és perquè mostren valors que connecten amb molta gent, són molt naturals, o almenys això és el que sembla”, explica Marta Alonso, fundadora de l'agència digital Circle Line i autora del llibre 'We Instagram'.

Les agències de publicitat reben tots els dies propostes de joves amb comptes a Instagram i Youtube que a mesura que guanyen seguidors busquen com rendibilitzar-los fent anuncis, cobrant per assistir a presentacions, escrivint llibres o fins i tot treballant a la televisió. Però no sempre s'accepten. “Una vegada em van presentar com a candidat un adolescent que tenia diversos centenars de milers de seguidors, cada foto a Instagram, uns 10.000 'likes', però és que la majoria eren de nenes que li declaraven el seu amor. Amb això no fem res”, comenta Beatriz Portela, de l'agència Okiko Talents, que assegura que demana alguna cosa més que un perfil amb fotos interessants per acceptar un representat. “És gent que ofereix més, que té un perfil professional. Brianda Fitz-James Stuart és il·lustradora i discjòquei; Miranda Makaroff és dissenyadora i actriu… i fa uns vídeos molt divertits; Miguel Carrizo, que era periodista, és model, actor i viatger”.

Encara que la reina de la publicitat entre 'influencers' és la moda, comptes i blogs de cuinaviatgesfotografia o decoració amb bona audiència en xarxes socials són molt buscats per les marques i les televisions, que han convertit alguns usuaris, com l'estilista Pelayo Díaz, en noves estrelles.

Tampoc la publicitat és l'única sortida. Algunes blogueres i 'instagramers' han aprofitat la seva influència per als seus seguidors per desenvolupar els seus propis negocis, com Nina Urgell (567.000 seguidors a Instagram), que ha creat una marca de banyadors. O la bloguera Aida Domènech (Dulceida) i l'adolescent Andrea Belver (288.000 seguidors a Instagram), que ja tenen el seu propi llibre donant lliçons sobre com vestir-se. “Són persones que es converteixen en mitjans de comunicació”, assenyala Marta Alonso. “No hi ha cap altre secret que oferir un producte nou, ser constant, dialogar amb els teus seguidors, ser molt actiu i estar on s'ha d'estar, però de veritat, perquè t'ho creus. Un 'influencer' ven un estil de vida, és a qui algú es vol assemblar. Si en la vida real no et mous, és molt difícil que arribis a ser prescriptor en la vida digital”.

DINAMITZADORS I AMPLIFICADORS

Notícies relacionades

El cas d'Essena O’Neill, la 'instagramer' australiana que va abandonar la xarxa socialEssena O’Neill, explicant que tot era postureig, no és gaire diferent del d'algunes models de publicitat o passarel·la desenganyades de la indústria. Encara més, agències de models estan ensenyant a les seves noies a difondre els seus treballs i a promocionar-se en xarxes socials, comenta Alonso. “El bon 'influencer' es guanya el prestigi a poc a poc. Hi ha qui compra seguidors i qui copia la foto d'altres, però així no es va enlloc. El que val es nota”, afirma Portela.

“Jo distingeixo entre 'influencers', que són pocs; dinamitzadors, que són més, i amplificadors, que són molts. I després hi ha els creadors de continguts, que són tots. La influència depèn de la capacitat de crear opinió. El que és perfecte és trobar algú que aporti aquest conjunt: generar contingut, crear opinió i amplificar-ho, però aquests són poquíssims”, assenyala María Gamero, de Hello Media.