Gent corrent

Àlex López-Durán: «Els alumnes ja coneixen l' 'aegypti' i l'identificarien»

«Els alumnes ja coneixen  laegypti i lidentificarien»_MEDIA_1

«Els alumnes ja coneixen laegypti i lidentificarien»_MEDIA_1 / JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts
Mauricio Bernal
Mauricio Bernal

Periodista

ver +

La imatge és la següent: un munt de nens recorrent l'escola a la recerca de mosquits tigre. La següent: recorrent-la armats amb tauletes. La següent: buscant, està bé: no exactament mosquits tigre, sinó potencials llocs de cria. La imatge és la d'una conscienciosa batuda infantil. La imatge és la de l'insecte dimoni. «L'objectiu era identificar potencials llocs on pogués reproduir-se», explica Àlex López-Durán, cap del Departament de Ciències de l'Escola Garbí Pere Vergés d'Esplugues de Llobregat. On va tenir lloc la batuda.

64 nens d'una escola d'Esplugues rastregen llocs de cria del mosquit tigre i del transmissor del Zika.

-M'imagino els nens pentinant els jardins. Més o menys. Tot després d'una adequada preparació, és clar.

-Expliqui'm: com va començar tot. Va començar perquè a l'escola va arribar la notícia que hi havia un programa de ciència ciutadana de l'Obra Social La Caixa. RecerCaixa.

-Ciència ciutadana… És un concepte. Com que la societat està allunyada de la investigació científica, es tracta de fer-la partícip. Aquest era un programa de ciència ciutadana a les escoles.

-O sigui, que els alumnes participen en un projecte científic. Exacte. En el nostre cas vam treballar amb el Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF). Frederic Bartumeus liderava el projecte i havien creat l'aplicació Atrapa el tigre, i volien que els alumnes aportessin dades, informació, que rastregessin el seu entorn... I com que en aquesta escola hi ha tantes terrasses, i tants jardins…

-¿Hi va haver un curs avançat sobre el mosquit tigre? Bé, va venir el mateix Bartumeus a fer-los l'explicació, i a inspirar-los. Els va explicar què és un mosquit tigre, com es reprodueix, les malalties que pot transmetre… Els va dir que la larva del mosquit es desenvolupa en espais humits, i que això era el que havien d'anar a buscar, espais humits.

-Aquest era l'objectiu de la investigació. Però li deu haver servit per complir-ne d'altres. A mi m'anava molt bé perquè això es va fer amb els nois de 1r d'ESO, 64 alumnes, i justament a 1r d'ESO tractem éssers vius. Així que en lloc d'explicar el tema de la forma habitual, ho vaig fer per mitjà del projecte, amb un context i un sentit.

-Un petit espectacle: 64 alumnes buscant larves de mosquit. Es van dividir en grups i es van repartir l'escola per zones: el camp de bàsquet, de futbol, el jardí de primària, l'hort... Havien de detectar dues coses: mosquits tigre, que no detectarien perquè era febrer, i estaven hibernant, i zones de cria, sobretot. Això era el més important.

-¿Quantes en van trobar, al final? Dues.

-Dos potencials llocs de cria. Sí. Els nens en van proposar més de 30, però el CREAF només en va homologar dos.

-Devien estar encantats, els alumnes. De fet, continuarem. Estan tan implicats que no tindria sentit parar, sobretot ara que comença a fer calor i el mosquit es comença a reproduir. Però ara és una recerca més àmplia.

Notícies relacionades

-¿Què vol dir? Que no és només de mosquit tigre. De fet, ara l'aplicació es diu Mosquito alert, perquè inclou també l'aegypti, el que transmet el Zika. Que encara no s'ha detectat aquí, però no es descarta. Els alumnes ja el coneixen i l'identificarien.

-¿Qui són els de la foto? Candela Ramón i Hugo Rivera. Els que van explicar el treball l'altre dia a CosmoCaixa. El grup d'ella va trobar els dos potencials llocs. A l'hort.