Les ordenances i la llei de carreteres no eradiquen la prostitució de l'Empordà

Interior a penes ha cobrat un centenar de les 1.500 multes imposades per posar en risc la seguretat viària a tot Catalunya

Les normatives municipals han aconseguit millors resultats en altres eixos viaris com l'autovia de Castelldefels

fcosculluela29336076 pontos alt emporda  societat  prostitucio a la car160328181931

fcosculluela29336076 pontos alt emporda societat prostitucio a la car160328181931

3
Es llegeix en minuts
Ferran Cosculluela
Ferran Cosculluela

Periodista

ver +

La guerra contra la prostitució ales carreteres i els carrers de l'Alt Empordà a cop de normativa ha demostrat ser insuficient. Des que es van aprovar les primeres ordenances municipals (la Jonquera ho va fer el 2009) i va entrar en vigor la modificació de la llei catalana de carreteres, que permet multar clients i meretrius des de mitjans del 2012, s'han imposat centenars de sancions amb resultats exigus. Les multes a penes s'han pogut cobrar i, encara que el nombre total de prostitutes ha disminuït, nombroses professionals del sexe segueixen apostades a la via pública i a la xarxa viària malgrat les denúncies.

Un magre balanç que contrasta amb altres de més exitosos, com l'aconseguit per l'Ajuntament de Gavà (Baix Llobregat), que ha reduït considerablement el nombre de prostitutes apostades a l'autovia de Castelldefels. Fonts municipals expliquen que sols persisteix un reduït grup de dones que fa molts anys que estan en aquest enclavament.

A 50 METRES DE LES MULTES

A l'Empordà, en canvi, el principal èxit ha sigut purament estètic. Moltes prostitutes estableixen ara els seus llocs en vies municipals, a 50 metres de les principals carreteres, per esquivar les multes dels Mossos. Davant d'aquests escassos fruits, els alcaldes s'han ratificat en el seu convenciment que aquesta pràctica sols s'eradicarà amb una modificació del Codi Penal. Un canvi legislatiu per al qual els municipis i la Generalitat no tenen competències.

Lleida es planteja canviar les multes per treballs per a la comunitat

A Lleida la prostitució també segueix molt present, principalment al centre històric. L'Associació Antisida de la ciutat subministra preservatius i algun tipus d'ajuda a més de 500 treballadores del sexe, encara que es calcula que són moltes més. Malgrat l'ordenança aprovada per multar tant clients com les dones mateix, aquestes exerceixen al carrer. La majoria són noies joves, estrangeres i sense papers. Els preus que ofereixen cada vegada són més baixos i algunes d'elles cobren sols 10 euros. Entre el 2009 i el 2014, la policia local va imposar 538 denúncies, la gran majoria d'elles a 90 meretrius reincidents i tan sols 42 a clients. Des de l'aprovació de la normativa, la Policia Local té potestat per sancionar qui exerceix la prostitució al carrer i els seus clients, amb multes d'entre 300 i 3.000 euros, encara que cinc anys més tard la Paeria va optar per rebaixar aquestes quanties, estudiant cada denúncia per separat. En alguns casos, va decidir canviar les multes econòmiques a les treballadores del sexe per eines de reinserció laboral per ajudar-los a sortir del carrer. Després de comprovar que la majoria de les meretrius no podien pagar les sancions, el consistori es va plantejar modificar de nou la normativa per substituir les multes per treballs en benefici de la comunitat. Una modificació que encara està pendent d'aprovació. LAURA BIELA

La Jonquera va perdre el 2010 una batalla legal per impedir l'obertura del macrobordell Paradise. Una sentència del TSJC va donar la raó al propietari i va obligar l'ajuntament a concedir-li la llicència d'obertura perquè l'establiment complia tots els requisits legals. Anticipant-se a aquesta resolució, l'ajuntament va aprovar una ordenança que veta la instal·lació d'un altre prostíbul a menys de tres quilòmetres de distància d'aquest local, i en el qual també es va prohibir exercir la prostitució a la via pública.

Però tan sols un any després de la seva entrada en vigor, el consistori ja va reconèixer que aquesta eina era insuficient per frenar un fenomen que es va veure augmentat per la prohibició de la prostitució a França. Els centenars de multes que s'havien imposat fins a mitjans del 2012 van quedar en paper mullat perquè les meretrius no les pagaven (no tenen domicili reconegut i són insolvents) i la majoria de clients, tampoc. Acostumen a ser francesos a qui, si no paguen al moment, se'ls obre un expedient administratiu que sol portar enlloc.

ORDENANÇA TIPUS

Notícies relacionades

Tot i així, dos anys després el Consell Comarcal de l'Alt Empordà va impulsar una ordenança tipus dirigida als municipis de la comarca per perseguir la prostitució al carrer. En aquesta normativa es penalitza més el client que la professional. L'oferiment de serveis sexuals està tipificat com a falta lleu (750 euros de multa), mentre que la sol·licitud d'aquests és considerada una infracció greu (fins a 3.000 euros).

La iniciativa comarcal va tenir lloc dos anys després que entrés en vigor la modificació de la llei catalana de carreteres que permet multar meretrius i clients (amb sancions que van de 300 a 30.000 euros) escudant-se en el fet que posen en perill la seguretat del trànsit. Fa sis mesos, 'Diari de Girona' va oferir un balanç amb les últimes dades proporcionades per la Conselleria d’Interior. De les 1.507 sancions imposades pels Mossos a clients i prostitutes entre juny del 2012 i setembre del 2015, sols se n'havien cobrat 98. 

Temes:

Prostitució