POLÈMICA PUBLICITÀRIA

Un gimnàs modifica un anunci per les acusacions de sexisme

Santa Coloma exigeix l'aturada de la campanya publicitària i estudia cancel·lar la concessió municipal a l'empresa

Rubí també en demana la retirada però, igual que l'Observatori de les dones en els mitjans, no hi aprecia masclisme

icoy32458328 sant joan despi 18 01 2016 anuncio de duet sports 160118204552

icoy32458328 sant joan despi 18 01 2016 anuncio de duet sports 160118204552
icoy32457201 rubi del valles  18 01 2015 polemica publicidad se160118204603
icoy32457205 rubi del valles  18 01 2015 polemica publicidad se160118205900

/

3
Es llegeix en minuts
VÍCTOR VARGAS LLAMAS / BARCELONA

Un individu musculat, amb el tors nu i que sosté una tovallola al voltant del coll protagonitza un anunci en què qüestiona que les dones siguin capaces d'"aguantar-ne més de tres”. Al llegir el text que acompanya la imatge s'acaba de contextualitzar el missatge en el marc d'una campanya de la cadena de gimnasos Duet Sports, però no evita ser el focus d'un debat a les xarxes socials i a les institucions sobre on són els límits del sexisme i quan s'incorre en excés de zel en aquesta matèria.

La publicitat forma part d'una promoció per la qual s'aconsegueix el 25% de descompte en la quota al superar els tres mesos inscrit. Però el to de l'anunci associat a aquesta imatge dóna peu a interpretacions amb connotacions sexuals. Això ha ofès algunes persones i també institucions, com l'Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet, que ha reclamat la retirada del reclam per “sexista”. El de Rubí també ha demanat que desaparegui dels carrers, però amb el matís que considera que l'anunci no arriba a ser masclista, tot i que sí "pot ferir sensibilitats”. El missatge també es podia llegir en un centenar de cartells a Sant Boi, Esplugues i Tiana, així com en tres busos interurbans. 

El responsable de serveis de l'alcaldia de Santa Coloma, Carles Mestres, on Duet Sports gestiona les instal·lacions esportives municipals de Can Zam, sosté que el missatge “atempta contra els principis d'igualtat de gènere”, al representar "una agressió als drets i a la dignitat de les dones”. "Coneixem l'existència d'una campanya tan indignant per les queixes a les xarxes socials, ja que la firma no ens en va informar, malgrat que a l'anunci hi surt el logotip de l'ajuntament, al ser una concessió municipal”, exposa el portaveu. Tan gran és la decepció del consistori, que posarà l'assumpte a estudi dels seus serveis jurídics, a més de replantejar-se “recuperar la concessió” .

AL LÍMIT

Les queixes ciutadanes també han arribat fins als despatxos de l'Ajuntament de Rubí, on les autoritats han optat per la decisió de reclamar la retirada de la campanya al “poder ferir la sensibilitat d'algunes persones”. No obstant, han sentenciat que, tot i la controvèrsia generada, el contingut de l'anunci "no es pot qualificar de masclista", segons la regidora d'Igualtat, Maria Mas. “Està al límit del sexisme, però no el sobrepassa; és més aviat una iniciativa controvertida”, exposa Mas.

La dirigent entén que la campanya està equilibrada a l'haver-hi una versió femenina, en què una dona amb guants de boxa s'adreça als homes per dir-los també que “no n'aguanten més de tres”. “És cert que l'actitud de la dona és més competitiva i esportiva, i la de l'home resulta més pròxima a una pràctica de flirteig, però l'estratègia es compensa”, explica la dirigent.

NOVA CAMPANYA

Notícies relacionades

Abans de prendre una determinació, Rubí va consultar amb l'Observatori de les dones en els mitjans de comunicació, entitat integrada per aquest municipi, Santa Coloma i Barcelona entre una vintena d'ajuntaments. Des de l'observatori, Anna Solà parla d'"un joc d'insinuacions i equívocs eròtics", però que no es pot titllar de sexista o masclista, ja que "trasllada el mateix missatge a homes i a dones". I associa la reacció del públic a una certa "hipersensibilitat" sobre el sexisme a causa del "continu bombardeig mediàtic" de què és objecte, cosa que té el costat positiu de revelar l'actitud vigilant de la societat. "Tot plegat sense obviar que, amb tanta polèmica, l'anunci aconsegueix que l'empresa sigui ara molt més coneguda", afegeix Solà.

La companyia admet que buscava notorietat, però es considera desbordada i "sorpresa" per un enrenou "inesperat" que l'ha portat a retirar la campanya. La firma ha començat a distribuir una nova promoció en què manté l'eslògan, però amb una imatge d'un home i una dona practicant esport que no dóna marge a segones interpretacions. I trasllada les seves disculpes sobre un missatge que, reconeix, buscava la picardia de jugar amb un llenguatge amb "connotacions sexuals, però mai sexistes". 

Temes:

Sexisme