Records perduts a Fotobloc

Dos usuaris exposen les seves reaccions a la pèrdua de les seves fotos pel tancament del servei

La xarxa fundada per dos emprenedors del Silicon Valley era propietat d'un empresari europeu

 

  / ELISENDA PONS

3
Es llegeix en minuts
Carmen Jané
Carmen Jané

Redactora

Especialista en Periodista especialitzada en tecnologia, continguts digitals i elearning. Escric des de Última Hora.

ver +

Gairebé una generació de primers natius digitals ha perdut part dels seus records dipositats a internet aquesta setmana passada amb el tancament de Fotolog. La primera xarxa social de fotografia –fundada abans que Instagram, Facebook, Twitter...– es va fer molt popular perquè permetia pujar una foto al dia i rebre 10 comentaris sobre ella en l’accés gratuït. Si s’optava per un compte premium, admetia més fotos i més comentaris, que ara, amb el tancament, s’han perdut per als seus usuaris.

Iván García, un especialista en màrqueting digital, va començar a utilitzar aquella xarxa el 2006, quan ja s’hi registraven 10.000 persones al dia. «Era com una espècie de Facebook. Hi penjaves fotos, comentaves, quedaves amb la gent i et passaves adreces, contactes...», recorda sense cap nostàlgia. «La majoria dels usuaris de Fotolog no pagaven, així que t’havies de pensar molt quina foto hi penjaves cada dia. Quan va sortir Tuenti ho vaig deixar», assenyala abans de reconèixer que feia anys que tenia abandonat el compte.

Fotolog va ser fundada el maig del 2002, just després de l’esclat de la bombolla de les puntcom (2001), per dos pioners de la xarxa: Adam Seifer (creador de Sixdegreees.com, la que es considera la primera xarxa social) i Scott Heiferman (la plataforma de trobades Meetup.com).

Venuda per 90 milions

Com acostuma a passar en les petites grans empreses del Silicon Valley que reben milions procedents de fons d’inversió, el 2007 la xarxa va ser venuda, en aquest cas a la multinacional francesa de publicitat Hi Media, que en va pagar 90 milions d’euros. Sota la seva propietat, Fotolog va arribar a un acord amb Windows Live Messenger i va omplir la web de bàners publicitaris que van espantar molts dels seus usuaris.

El desembre del 2014, Hi Media, amb greus dificultats econòmiques, va decidir reestructurar els seus negocis i va vendre el 51% de la xarxa social a l’emprenedor europeu Sven Lung, fundador de Scan Pay i Brandalley, que la va fer servir per promocionar una de les seves empreses, la web femenina Doutissima, que havia rebut inversió de Wayra, l’acceleradora de negocis de Telefónica. El seu advocat, amb qui ha contactat aquest diari, no ha volgut confirmar el tancament de Fotolog, emparant-se en «la relació client-lletrat».

Trampolí de somnis

Però altres usuaris –actualment la majoria estaven al Brasil, a l’Argentina i a l’Índia– sí que n’han lamentat el tancament. Per Marta Puig, Fotolog va ser no únicament la dipositària dels seus records, sinó també la plataforma de la seva trajectòria professional. «Hi vaig entrar el 2004, quan ja tenia un blog. Havia estudiat cine però estava treballant en una botiga. Vaig anar a fer una feina audiovisual a Sicília i hi vaig conèixer un italià. Com que la història era impossible, vam quedar que un dia ens trobaríem a mig camí, a Lió, i perquè ho veiés, vaig crear el meu perfil a Fotolog amb el nom de Lyona», recorda.

El ganxo per recuperar el noi perdut va ser el trampolí per mostrar els seus somnis. «Hi posava autoretrats, il·lustracions, edicions... Haver de triar una foto al dia es va convertir gairebé en una addicció. Vaig fer molts amics. Fins i tot sorties de marxa i et trobaves gent que et reconeixia», recorda. 

Notícies relacionades

Un dia, Santi Balmes, el cantant de Love of Lesbian, li va escriure a través de la xarxa per demanar-li que li fes un videoclip perquè li agradava molt el seu treball. Després van arribar el disseny del disc, la promoció, dues pel·lícules amb Eduard Cortés (El pallasso i el führer i Ingrid), videoclips d’Els Pets...

Llavors, Lyona ja era a Facebook i a Instagram. La vella xarxa social havia quedat oblidada. «Però m’ha fet pena que tanquessin. Hi havia entrat feia un mes perquè he presentat un llibre amb un personatge que vaig crear a Fotolog, Mr. Garabato, i volia buscar documentació. I em va fer molta pena veure els comentaris, que ara s’han perdut», explica.