REPTE EDUCATIU
Els debats s'expandeixen amb la nova assignatura de Valors
L'alternativa de Religió insta el nen a reflexionar sobre els seus errors i a ser tolerant
Els atemptats de París han sigut motiu de discussió en les classes d'aquesta matèria
Els recents atemptats de París vistos amb els ulls d’un nen. La violència gihadista s’ha convertit en tot un argument de debat aquestes últimes setmanes en moltes aules catalanes. ¿Què ha passat?, ¿per què?, ¿una cosa semblant pot passar aquí?, ¿què té a veure la religió amb tot això? Les classes de tutoria i sobretot les de la nova assignatura de Valors (l’alternativa a Religió) s’han omplert de discussions i xerrades al voltant del tema. «Es tracta d’utilitzar temes d’actualitat perquè els alumnes explorin en la seva dimensió personal, en el seu coneixement dels altres i en el del món on viuen», explica Joan Mateo, secretari de Polítiques Educatives de la Generalitat.
Els mestres de Valors Socials i Cívics (que així és com es diu l’assignatura a primària) han tingut, doncs, ocasió de poder avaluar si els seus alumnes tenen criteris propis, si accepten o rebutgen les opinions dels altres després d’analitzar-les, si argumenten les decisions que adopten o si reconeixen els errors propis i reparen les conseqüències de les seves accions. Només són algunes de les denominades competències bàsiques fixades per la Conselleria d’Ensenyament per a aquesta matèria nova.
A secundària, les classes de Cultura i Valors Ètics van un pas més enllà, indica Mateo. En aquesta etapa, els alumnes ja han de saber identificar i analitzar un problema, generar alternatives de solució després d’avaluar les diferents opcions, escollir les millors i avaluar la decisió final. «És aquí on un estudiant incorpora valors ciutadans com el respecte i la tolerància i on ha de passar al compromís», assenyala el número dos de la consellera Irene Rigau.
RELIGIÓ COM A QÜESTIÓ CULTURAL
Malgrat les crítiques rebudes des d’alguns sectors per la forta presència de la religió catòlica en els temaris de Cultura i Valors Ètics, Mateo nega que la matèria «intenti impregnar els alumnes d’uns valors específics». «El propòsit és que adquireixin una actitud crítica davant les coses i sàpiguen respectar les dels altres», insisteix el secretari general. «La religió és entesa com una qüestió cultural, com una eina necessària per comprendre les nostres arrels culturals», afirma.
La carta dels drets humans i els valors democràtics són elements clau del temari de l’assignatura de Valors, assegura Mateo, que rebutja que l’enfocament que està donant la Generalitat a aquesta matèria condueixi a «l’adoctrinament». En altres comunitats, com Andalusia, en canvi, aquesta assignatura serveix per conservar l’Educació per a la Ciutadania.
- A MALLORCA La dona detinguda per una agressió sexual a un jove a la sauna d’un hotel de Magaluf: «Em vaig posar calenta»
- Barcelona Un prostíbul en un bloc de pisos: "Els clients s'equivoquen de timbre i ens desperten"
- Comerç BCN descarta comprar El Centre de la Vila i deixa pendent el seu futur
- Lideratge Catalunya aixeca la veu femenina: Forbes elegeix les seves 100 dones més influents del 2025
- Incivisme Un prostíbul en un pis del carrer d’Aragó causa enuig al Clot
- La princesa Elionor esgota els seus últims dies a bord de l’Elcano
- Tempesta judicial i política El Consell Fiscal empara unànimement Grinda després dels àudios de Leire Díez
- Tribunals La dona del president de Quirón, imputada en el cas del nòvio d’Ayuso
- Salut mental Error del sistema
- Isabel Díaz Ayuso ‘Madrilenyisme’ a Barcelona