REPTE EDUCATIU
L'Atenes catalana
Els alumnes de primària i secundària de totes les escoles d'Argentona fan debats filosòfics
Els nens adquireixen sentit crític, capacitat d'iniciativa i milloren la seva mitjana de resultats

La mestra Roser Admetlla, amb els seus alumnes de P-5 de l’escola Argentona. /
L’Atenes catalana encara no ha donat a llum cap Plató, ni cap Aristòtil, però ha aconseguit, de moment, que una generació de nens d’un mateix poble hagin après a reflexionar abans de prendre la paraula i a respectar les opinions dels altres. Tot un repte en aquesta societat d’immediatesa, marcada pel ritme que imprimeixen les pantalles. A Argentona (Maresme), tots els estudiants del municipi participen des dels 4 anys en debats filosòfics –adaptats, per descomptat, a cada edat–, en una nova metodologia que apliquen els quatre col·legis de primària i l’institut de secundària de manera coordinada. I això, afirmen els adults, ja està arrelant en la manera de ser i en el rendiment escolar dels joves.
"Els mestres "Els mestres hem detectat un canvi d'actitud dels nens: són més respectuosos", afirma la directora d'una escola
«D’ençà que hi ha filosofia al centre, els professors hem detectat un canvi significatiu d’actitud entre els estudiants: d’entrada, són més respectuosos entre si, perquè des de petits saben que totes les opinions són vàlides, encara que no coincideixin amb les seves», explica Mònica Jiménez, directora de l’escola pública Argentona, un dels col·legis de la localitat.
Els nens d’aquesta escola són capaços d’escoltar un company amb atenció, valorar les coses amb sentit crític i exposar raonaments d’una manera ordenada, cosa que és gairebé excepcional en nanos d’aquestes edats. L’exemple, la classe de P5 a càrrec de la mestra Roser Admetlla, en què la classe de Filosofia comença amb una discussió sobre quines normes regiran, fins a final de curs, els debats. «S’haurà d’aixecar la mà per demanar permís per parlar», proposa un nen. «Sí, d’acord, però que els que parlin no diguin ximpleries», suggereix la Núria, una altra de les joves estudiants. «I que la gent pensi bé les coses abans de parlar», conclou la Nora.
"Costa d'entendre "Costa d'entendre que hi hagi lleis que posin traves a aquest tipus de projectes", lamenta el regidor d'Educació
«La iniciativa té uns avantatges pedagògics evidents», subratlla Àngel Puig, regidor d’Educació a l’Ajuntament d’Argentona i un dels principals responsables que aquest sigui el poble dels petits filòsofs. «El fet que des de petits s’acostumin a reflexionar i a debatre sobre diferents assumptes i aplicant diferents corrents de pensament, estimula el seu sentit crític i la seva capacitat d’iniciativa i de resolució de conflictes», precisa el regidor. «També potencia la seva creativitat i la seva curiositat», afegeix Glòria Arbonés, directora del Grup IREF, l’entitat que coordina aquesta activitat i prepara els materials de treball dels alumnes.
UNA ALTRA FORMA DE PENSAR
L’experiència d’Argentona s’inscriu dins del programa Filosofia 3/18, que té, al seu torn, l’origen en la Philosophy for Children que Mat-thew Lipman va iniciar el 1969 als Estats Units. La seva inspiració va ser la filosofia pragmàtica, i «l’objectiu, que cada estudiant pugui interioritzar el procés d’una investigació com a mètode de treball per al seu propi desenvolupament», va defensar Lipman, que va concebre el programa com una combinació de tallers creatius mitjançant la discussió filosòfica.
Contes, música i pel·lícules
Com els estudiants d'Argentona, els alumnes d'unes 150 escoles d'infantil, primària i secundària de Catalunya i Balears apliquen el programa educatiu Filosofia 3/18, posat en marxa pel Grup d’Innovació i Recerca per a l’Ensenyament de la Filosofia (Grup IREF), a mitjans dels anys 80. En l'etapa d'infantil (entre els 3 i els 6 anys), els nens treballen amb contes, cançons i obres d'art –de Picasso, Miró o Kandinski–, a partir dels quals elaboren conceptes i raonaments. A primària (fins als 12-13 anys), comencen a adquirir noves habilitats, individuals i socials, a través dels sentits, descobrint la naturalesa i fent ús del llenguatge en totes les seves dimensions. «Incorporen l'hàbit de la reflexió i comencen a plantejar preguntes fonamentades», destaca la directora del grup IREF, Glòria Arbonés. Més endavant, ja a l'institut, amb l'ESO, «s'endinsen en qüestions de lògica, d'ètica, d'estètica i de filosofia del llenguatge», prossegueix. A aquesta edat, el debat ja es fa a partir de pel·lícules i històries en què es plantegen els conflictes adolescents.
«No es tracta d’explicar les teories de Plató, de Kant o de Schopenhauer a nens tan petits, sinó d’incentivar en ells maneres de pensar i de raonar a partir de les diferents escoles filosòfiques», precisa Arbonés, continuadora del llegat que a Catalunya van iniciar, el 1984, els filòsofs Josep Maria Terricabras, Irene de Puig i Eulàlia Bosch, entre d’altres. «Ells van dissenyar els primers materials, pensats per a cada franja d’edat», afegeix Marta Martí, educadora de l’entitat.
Notícies relacionadesEl programa també té impacte sobre el professorat. «És inevitable que els adults, a mesura que avança el curs, vagin modificant la seva manera de pensar i de veure les coses. Les reflexions dels alumnes també els calen», observa Arbonés. Els docents reben formació de l’IREF per saber com abordar els temes de debat que es plantegin a classe.
«Costa entendre que hi hagi lleis que posin traves a aquesta classe de projectes», observa el regidor Puig, que treballa colze a colze amb la xarxa local d’associacions de pares d’alumnes d’Argentona. «Quan veus els resultats, també en termes d’èxit acadèmic, quedes convençut que ha sigut una decisió encertada», destaca el regidor d’ICV.
- A MALLORCA La dona detinguda per una agressió sexual a un jove a la sauna d’un hotel de Magaluf: «Em vaig posar calenta»
- Barcelona Un prostíbul en un bloc de pisos: "Els clients s'equivoquen de timbre i ens desperten"
- Comerç BCN descarta comprar El Centre de la Vila i deixa pendent el seu futur
- Lideratge Catalunya aixeca la veu femenina: Forbes elegeix les seves 100 dones més influents del 2025
- Incivisme Un prostíbul en un pis del carrer d’Aragó causa enuig al Clot
- La princesa Elionor esgota els seus últims dies a bord de l’Elcano
- Tempesta judicial i política El Consell Fiscal empara unànimement Grinda després dels àudios de Leire Díez
- Tribunals La dona del president de Quirón, imputada en el cas del nòvio d’Ayuso
- Salut mental Error del sistema
- Isabel Díaz Ayuso ‘Madrilenyisme’ a Barcelona