ELS EFECTES DE L'ÈXIT D'UN COMPLEX D'OCI

Port Aventura afronta dures crítiques pels dies d'aglomeració

El complex lúdic de la Costa Daurada acumula llargues cues que irriten els visitants

L'empresa respondrà a les queixes una per una i nega que superés l'aforament màxim

Cues de visitantsen l’accés a les taquilles de Port Aventura, ahir.

Cues de visitantsen l’accés a les taquilles de Port Aventura, ahir. / XAVI MOLINER

4
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ / CARLES COLS / BARCELONA

Barcelona queda a una hora de Port Aventura. Així s'anuncia el parc. I, segons com, a tres o quatre de poder pujar a una de les seves atraccions. El complex temàtic més important i concorregut d'Espanya va experimentar un ple el cap de setmana passat que va generar aglomeracions, llargues cues i malestar entre els visitants. Els congregats aprofitaven els tres dies de festa per disfrutar en família del recinte de Vila-seca i Salou, a la Costa Daurada, però l'alegria va mutar en unes esperes interminables.

«En tot el dia vaig pujar a dues atraccions i vaig veure un espectacle. ¡Tres hores per al Shambala i tres més per al Dragon Kahn! Una hora i mitja per al xou. El temps que em va quedar el vaig dedicar a donar voltes perquè no sabia què fer. Vergonyós». Testimonis com aquest, d'un jove de Palafrugell, han omplert les xarxes socials d'indignació aquesta setmana. La pàgina de Facebook del parc va rebre en tres dies més de 500 missatges que al·ludeixen a aquesta mala experiència. Són incomptables els tuits que fan referència, amb fotos i vídeos, a la mala estona que va passar molta gent dins del recinte. Cartes als diaris, com la que es reprodueix a la pàgina següent, també ajuden a fer-se una idea del que s'hi va viure. Totes les queixes giren al voltant del mateix: les llargues cues (també a la carretera), l'aglomeració de visitants i la dificultat per trobar aparcament. Hi ha qui va necessitar una hora i mitja fins a trobar un forat per al cotxe malgrat tenir l'estacionament pagat per avançat.

Fonts de Port Aventura consultades per aquest diari eviten aportar qualsevol detall sobre el nombre de persones que van visitar el complex el cap de setmana passat. Tampoc volen facilitar l'aforament màxim del recinte «per raons de seguretat», tot i que fonts no oficials parlen d'unes 35.000 persones. Un portaveu detalla que l'empresa respondrà «de manera individual» a cada una de les reclamacions que s'hagin presentat, sense voler concretar quantes se n'han rebut o quina solució se'ls donarà. «No donem aquestes dades», es limita a repetir durant la conversa amb EL PERIÓDICO. Sí que admet que aquesta situació d'aglomeració «es produeix una vegada a l'any o cada dos anys». Segons aquest portaveu, els Mossos es van desplaçar fins al lloc «i van certificar que no hi havia cap problema d'ordre públic».

DRET A RECLAMAR / Pot servir com a referència la resposta que va tenir fa tres anys Éric Sierra, quan un dia al parc es va convertir en un exercici de paciència familiar. Després de presentar una reclamació, Port Aventura el va obsequiar amb unes entrades gratis per a un altre dia. Un portaveu de l'organització de consumidors FACUA confirma el gran nombre de trucaes de la setmana passada. «Si el que expliquen és cert, aquelles llargues esperes de més de dues hores, tenen dret a reclamar la devolució dels diners». El problema, i d'aquí ve la prudència de l'empresa, és establir on es posa el llistó del reemborsament, ja que probablement molts visitants sol·licitaran que se'ls aboni, a més a més de les entrades, l'allotjament i les dietes.

A la web change.org s'ha posat en marxa una campanya perquè Port Aventura compensi els clients que van anar a Tarragona l'11 d'octubre. Hi afegeix un càlcul que ajuda a empatitzar amb el que va passar: «Si cada atracció dura com a màxim un minut i comptant que vam estar al parc de 12 del matí fins a les 22 hores, crec que d'aquelles 10 hores només vam disfrutar cinc minuts. ¿Compensa pagar 45 euros per a cinc minuts de diversió?». El grup ja té 4.400 firmes.

INVERSIONS MILIONÀRIES / El que va succeir el cap de setmana passat no és un fenomen excepcional a Port Aventura. A la web del parc s'hi pot consultar un calendari en què, amb base a l'experiència d'altres anys, es detalla el temps d'espera per a les atraccions. Així, en els dies d'estiu, com en caps de setmana assenyalats, ja s'adverteix que la cua serà d'entre 45 minuts i dues hores. Només s'ha de donar un cop d'ull a l'hemeroteca per comprovar que l'èxit del complex va adossat a aquest problema endèmic de les interminables i incòmodes cues.

Notícies relacionades

Al marge del debat sobre el límit d'aforament, aflora la reflexió sobre la necessitat d'amortitzar una inversió que en 20 anys supera els mil milions d'euros. Només en els últims quatre, els inversors han desemborsat 125 milions. La necessitat de renovar-se constantment, davant la competència d'ofertes com Eurodisney, a París, o el parc Warner de Madrid, obliguen Port Aventura a apostar per noves fórmules d'entreteniment, ja sigui en forma d'atracció o d'espectacle. Aquest mateix any s'ha posat la primera pedra d'una instal·lació que està cridada a ser referent: Ferrari Land, dedicada íntegrament a la marca italiana de cotxes. Ha suposat una injecció de 100 milions.

També s'ha firmat un acord amb Cirque du Soleil perquè ofereixi un espectacle durant cinc anys. Si és possible, que el xou es mantingui dins de la carpa.

Temes:

Port Aventura