QUEIXES CONTRA UNA INFRAESTRUCTURA

Foment i el Govern només pacten estudiar solucions per a la N-340

Posen en marxa un grup de treball però no acorden mesures immediates

Els alcaldes i el RACC reclamen que els camions es desviïn a l'autopista

Un grup de veïns tallen el trànsit a Camarles, en protesta pels repetits accidents mortals a la N-340, dissabte passat.

Un grup de veïns tallen el trànsit a Camarles, en protesta pels repetits accidents mortals a la N-340, dissabte passat. / JOAN REVILLAS

3
Es llegeix en minuts
SILVIA BERBÍS / TORTOSA

Les mesures «concretes i immediates» que reclamen els alcaldes de les Terres de l'Ebre per acabar amb la sinistralitat disparada a la carretera N-340 hauran d'esperar. Més enllà de coincidir en el diagnòstic, que és l'elevada concentració de camions als trams on no s'ha construït l'autovia A-7, el Ministeri de Foment i la Generalitat no van acordar, en la reunió celebrada ahir a Madrid, cap solució a implementar de manera urgent. Aquest any hi ha hagut 17 morts en aquest punt negre de la xarxa viària catalana. La ministra Ana Pastor, el secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, i els consellersd'Interior, Jordi Jané, i de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, van acordar, això sí, constituir un grup de treball, que es reunirà dilluns que ve, per «estudiar a fons» si el desviament de camions cap a l'autopista ha de ser voluntari o obligatori, i les bonificacions aplicables en tals casos.

Ni Foment es va comprometre a aquesta obligatorietat, que va plantejar el conseller Vila dies enrere i a la qual apel·len els alcaldes de l'Ebre i el RACC, ni la Generalitat va optar per mostrar una posició bel·ligerant en aquest punt a la sortida de la reunió.

POC A ESPERAR / Jané va afirmar en aquest punt que el grup tècnic de treball haurà d'estudiar «com es poden aplicar bonificacions» perquè el trànsit de camions que es produeix a la N-340 es desviï cap a l'autopista. La densitat de trànsit pesant, que arriba al 30% del total en alguns trams, és un escull que s'ha de resoldre, coincideixen les dues Administracions. Jané va reconèixer que «no és possible esperar gaire temps més, hem d'aconseguir que els camions puguin anar per l'autopista i per fer-ho hi ha d'haver un sistema de bonificacions important», va afirmar. Aquestes compensacions, va dir, hauran de comptar amb l'acord del territori i del sector del transport. No va concretar si s'optaria per obligar que el trànsit pesant es desviï cap als peatges.

MILLORAR LA SEGURETAT / El secretari d'Estat d'Infraestructures, Gómez Pomar, hi va coincidir. «S'ha d'estudiar molt seriosament el problema del trànsit de vehicles pesants en relació amb l'establiment de bonificacions, de manera que sigui possible el seu desplaçament a la circulació per l'autopista», va assenyalar. En l'esmentada reunió també es van plantejar altres mesures a aplicar per reduir el risc d'accidents a la N-340, com la millora de les connexions entre el final de l'autovia i l'autopista, i millores en la senyalització que afavoreixin la seguretat.

Notícies relacionades

El responsable d'Interior, Jordi  Jané, va reconèixer, no obstant, que qualsevol d'aquestes mesures serà un «pedaç» d'urgència previ a la solució definitiva, que és, va insistir, la construcció dels trams pendents de l'autovia A-7. El conseller Jané va considerar «una realitat inacceptable» que la N-340 no estigui encara desdoblada i va reclamar finalitzar el que ja figura en els projectes de pressupost però no acaba de realitzar-se en el termini previst. «No podem tenir una carretera en què aquest any han perdut la vida 17 persones, 13 d'elles a les Terres de l'Ebre», va dir.

La gratuïtat per al trànsit intern que reclamen els alcaldes i els veïns de les Terres de l'Ebre no es va abordar públicament després de la reunió amb la ministra Pastor. El tema va quedar ajornat fins a la reunió que està previst convocar dilluns que ve. La falta de concrecions en la trobada d'ahir no s'avé a les exigències de solucions «immediates» que van demanar els alcaldes. Ferran Cid, del Perelló, el municipi on s'han registrat els dos últims accidents que van registrar quatre morts, va qualificar la reunió entre Foment i la Generalitat de «pèrdua de temps» i de gest de «desconsideració» envers els habitants de la zona. Els 52 alcaldes de les Terres de l'Ebre seran citats a una reunió aquest dimecres per abordar la situació.