Resultats de les proves de competències bàsiques

Ofensiva a les escoles perquè els alumnes aprenguin a redactar

Rigau prepara un pla de millora de l'expressió escrita a primària i secundària

Els alumnes que acaben sisè aquest any obtenen pitjors notes que els del 2013-2014

Alumnes del col·legi públic Duran i Bas de Barcelona, en les proves de competències, al maig.

Alumnes del col·legi públic Duran i Bas de Barcelona, en les proves de competències, al maig. / ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

Un any més, i ja en van set, els estudiants catalans que acaben l'educació primària presenten serioses llacunes en redacció. Cometen faltes greus en ortografia, utilitzen un vocabulari pobre i, sobretot, fallen en qüestions de morfosintaxi (de concordança i d'estructura de la frase), de manera que sovint els seus textos gairebé no s'entenen. Els passa tant en català com en castellà i en anglès, segons han posat de manifest les proves de competències bàsiques de sisè de primària que van fer, al maig, gairebé 75.000 nens a Catalunya i els resultats de les quals va presentar ahir la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau.

«Quan es van començar a efectuar aquestes proves, el 2009, vam veure que un dels dèficits més preocupants dels estudiants era, en aquell moment, la comprensió lectora, fonamental per poder adquirir qualsevol coneixement. Ara, el problema és l'expressió escrita», va observar Rigau. Per això, va afegir, «el curs que ve Ensenyament posarà en marxa un pla de foment de l'escriptura dirigit a estudiants de primària i de secundària», va dir.

L'expressió escrita és, de fet, l'única competència en què la mitjana dels alumnes de sisè de primària no arriba a tenir una puntuació de 75, la mínima per considerar que tenen un nivell correcte. En concret, la nota mitjana en expressió escrita en llengua castellana és de només 66,4 i de 67,9 en llengua catalana. En llengua anglesa es redueix a un 65,9.

Notícies relacionades

LLEU DESCENS / En línies generals, els estudiants que passaran el pròxim curs a primer d'ESO són (només lleugerament) una mica menys hàbils que els seus companys de l'any passat. Únicament els superen en castellà. En català, anglès i matemàtiques les seves puntuacions són inferiors, fins a un punt i mig més baixes en el cas de la llengua estrangera. Tot i això, Rigau va voler destacar ahir els resultats de les escoles que es van sotmetre a auditories pedagògiques i que des de fa un any segueixen un pla de millora específic. «En algunes matèries, com en anglès, el seu resultat ha millorat de forma espectacular», va sub-ratllar. La bretxa entre els col·legis de barris rics i els de barris desafavorits s'ha reduït, encara que en aquests últims la taxa d'alumnes que no han adquirit les competències bàsiques és superior al 24% en totes les matèries.

Per territoris, les comarques de Barcelona, la del Baix Llobregat i les de Tarragona es troben a la cua de Catalunya, especialment en català i en castellà, on no arriben a una nota de 75. Contràriament, a les comarques de Lleida, les Terres de l'Ebre i la ciutat de Barcelona ocupen les millors posicions, encara que en matemàtiques i en anglès comparteixen lideratge amb el Vallès Occidental.