Els directius de Germanwings s'arrisquen a penes de presó

Els familiars reben un avançament de 50.000 euros, més del doble de l'exigit

El fiscal francès podria acusar els executius alemanys per 149 homicidis

Gendarmes de la secció científica analitzen restes humanes recuperades a la muntanya.

Gendarmes de la secció científica analitzen restes humanes recuperades a la muntanya. / GENDARMERIE NATIONALE

2
Es llegeix en minuts
MAYKA NAVARRO / BARCELONA / MANUEL VILASERÓ / MADRID

El procés judicial obert a França per la massacre aèria dels Alps podria acabar fent seure al banc dels acusats la companyia Germanwings i aquelles persones que van participar en la formació, capacitació i selecció del personal, així com les que haurien d'haver evitat que un pilot amb l'historial psiquiàtric d'Andreas Lubitz es posés als comandaments d'un avió Airbus A320 amb 149 persones a dins.

L'advocat Carlos Villacorta, especialitzat en la defensa de víctimes d'accidents aeris i amb despatx a Madrid i Bordeus, no té cap mena de dubte que amb les últimes informacions que han aparegut sobre l'estat de salut del copilot, «hi ha una responsabilitat penal en la companyia aèria, i en els seus directius». A França, com a Espanya, existeix el delicte d'homicidi involuntari, la imprudència greu amb resultat de mort. La traducció d'aquest mateix capítol de la legislació francesa vindria a ser la posada en perill de la vida aliena, per actes o omissió negligent.

Per Villacorta existeix una responsabilitat penal, castigada amb presó, de tots aquells que no van impedir que Lubitz s'assegués a la cabina de l'Airbus. Així com d'aquells que van capacitar i van validar la seva aptitud per pilotar un avió comercial de passatgers quan tenia diagnosticada una depressió per la qual es va medicar, com a mínim, fins al dia anterior a la seva acció d'estavellar l'avió contra els Alps.

BRICE ROBIN / El cas es jutjarà a França, dirigeix la investigació el fiscal Brice Robin, i és preferible que les víctimes es personin en el procés judicial obert al país veí. «A l'estar personats es garanteixen estar al corrent de la investigació i sol·licitar noves proves», indica el lletrat, que recorda que en el procés de reparació de les víctimes hi ha el fet de conèixer què va passar exactament, saber la veritat, i que la resta de possibles responsables, més enllà del principal criminal, que està mort, compleixin les seves penes.

Les autoritats encara han de decidir si es personen en el procés a França. El Govern central no descarta fer-ho. La vicepresidenta, Soraya Sáenz de Santamaría, va dir ahir que «si s'ha d'exercir alguna acció es farà», encara que va destacar que el procés encara està «en un moment preliminar». La Generalitat tampoc ha decidit què farà finalment.

Notícies relacionades

DESPESES D'URGÈNCIA / L'Audiència Nacional, per la seva part, va obrir el mateix dimarts unes diligències d'investigació de les quals en principi remetran tots els seus avanços als seus col·legues francesos.

Pel que fa a les responsabilitats civils i indemnitzacions, la companyia aèria va començar a entregar ahir mateix xecs de 50.000 euros a familiars de les víctimes. Es tracta d'un avançament per cobrir les primeres despeses d'urgència que contempla la normativa europea davant un sinistre d'aquestes característiques. Aquesta normativa estipula avançar, a compte de la indemnització final, entre 15.000 i 20.000 euros en les dues setmanes posteriors a la tragèdia. El 2008, Spanair va avançar 25.000 euros a cada família de l'accident de Madrid.