GEOLOCALITZACIÓ
S'enlairen els primers satèl·lits operatius de la xarxa Galileu
El coet Soiuz encarregat de posar en òrbita els dos primers satèl·lits operatius de la xarxa Galileu, l'alternativa europea al sistema GPS nord-americà, es va enlairar ahir sense contratemps des del port espacial de Kourou, a la Guaiana francesa, i poc després els enginys van iniciar el viatge en solitari cap a la seva òrbita definitiva. Després del llançament de quatre satèl·lits de prova durant els anys 2011 i 2012, l'Agència Espacial Europea (ESA) informa que els nous Galileu permetran iniciar l'explotació del servei a finals de l'any que ve, encara que sigui de forma embrionària.
La xarxa, que constarà d'una trentena de dispositius, no estarà plenament operativa fins al 2020, molt després del que es va arribar a preveure al començar el projecte.
LLESTOS A LA TARDOR / Quatre hores després del llançament, els satèl·lits número 5 i 6 de la sèrie Galileu van arribar a la seva òrbita, situada a uns 23.000 quilòmetres d'altitud sobre la Terra, amb una inclinació de 56 graus respecte a l'equador. Començaran a ser operatius a la tardor.
L'ESA preveu el llançament de dos nous satèl·lits a finals d'any. A partir del 2015, la previsió és llançar-ne sis anualment, sempre des de Kourou, i per a això s'utilitzaran tant coets russos Soiuz com Ariane, de fabricació europea.
Quan estigui a ple rendiment, la xarxa Galileu -de concepció civil i no militar com el GPSSEnDoferirà una precisió 10 vegades superior a la del sistema nord-americà. El marge d'error, com explica l'ESA, serà de quatre metres per als serveis gratuïts i de menys d'un metre per als clients de pagament.
Notícies relacionadesLes aplicacions de Galileu podran utilitzar-se en l'administració del trànsit aeri, rodat, marítim i ferroviari, en la gestió de situacions d'emergència i salvament, en la logística, les comunicacions, l'agricultura i la pesca o el sector energètic, entre altres.
Galileu té un cost total estimat de 5.000 milions d'euros. El projecte, que originalment es va preveure com una col·laboració publicoprivada, ha acabat sent finançat al 100% per la Comissió Europea.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- Crisi ramadera Confirmat un nou cas de pesta porcina a Catalunya, que eleva a 27 el nombre de senglars infectats
- Relacions socials La soledat no desitjada per Nadal: «M’agradaria celebrar-ho amb els meus fills, però sembla que no existeixo per a ningú»
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- Investigació a la dona del president L’Audiència manté Begoña Gómez imputada per malversació per l’«interès en els assumptes lucratius» de la seva assistent a la Moncloa
- Selectivitat Les proves d’accés a la universitat a Catalunya seran els dies 9, 10 i 11 de juny del 2026
