REPORTERISME A LES AULES

Fotoperiodistes alevins

Alumnes d'ESO i batxillerat busquen, redacten i publiquen notícies al diari 'on line' fruit del taller educatiu Diarijove.cat. El projecte d'EL PERIÓDICO ja suma 123 instituts inscrits

Reporters 8 Alumnes de l’Institut Celestí Bellera de Granollers.

Reporters 8 Alumnes de l’Institut Celestí Bellera de Granollers. / JOSEP GARCIA

2
Es llegeix en minuts
CARME ESCALES
GRANOLLERS

Com discriminar amb criteris informatius els esdeveniments que succeeixen al seu voltant és una de les claus del treball als tallers de periodisme que realitzen alumnes de primer i segon curs d'ESO i batxillerat. No ho aprenen com a matèria teòrica per argumentar després en un examen, sinó per sortir al carrer a buscar continguts i després publicar-los al diari on line que ells mateixos dirigeixen, editen i supervisen. Són estudiants de secundària procedents de 123 instituts de 27 comarques catalanes i també de les Balears que estan inscrits en el projecte d'EL PERIÓDICO Diarijove.cat.

L'experiència va començar el curs passat amb la participació de 70 centres d'ensenyament, una xifra que aquest any gairebé ja s'ha doblat -i les inscripcions continuen obertes durant el curs-. «A través de la pàgina web Diarijove.catexplica Clara Comas, coordinadora d'aquesta experiència des de Tasca, l'empresa de serveis educatius que crea les plataformes on line de cada institut i i la que s'encarrega de supervisar el procés aportant-hi les pautes i els coneixements que els nous usuaris necessiten per gestionar ells mateixos el seu diari.

«El que més costa és redactar», afirma Guillem Sánchez, estudiant de 13 anys, de segon curs d'ESO a l'institut Celestí Bellera, de Granollers. La millora de l'escriptura és, precisament, l'aportació que més destaquen les docents que acompanyen el Diarijove.cat al centre on estudia Sánchez. «Un dels grans problemes a secundària és la dificultat per escriure bé textos complets, amb argument», puntualitza la professora Deborah Boglio. «Per redactar missatges de Whatsapp i Twitter no tenen problema, però per estructurar un text més llarg, la redacció de les notícies del diari els ajuda molt, perquè veuen una utilitat a la seva tasca. Connecten l'escriptura amb la realitat que els envolta i veure el seu treball publicat també els motiva», explica Margarida Illa, professora de segon curs d'ESO i responsable, juntament amb Boglio, del taller de Diarijove.cat a l'IES Celestí Bellera. Participen de l'experiència com a fotoperiodistes alevins 189 alumnes de primer i segon d'ESO.

Autogestió i proximitat

«Les notícies que aporten els alumnes són d'àmbit local o comarcal o de fora d'aquest radi, però que les hagin viscut, perquè han d'acompanyar la informació d'una fotografia feta per ells. No poden agafar-les d'internet», apunta Boglio. «Sempre has d'anar al lloc de la notícia i investigar», diu Carla Navarro, alumna del taller periodístic. «Les capçaleres on line inclouen les seccions de Local, Cultura, Societat, Tecnologia, Sostenibilitat, Esports i Opinió. A partir d'aquí, cada centre coordina mètode i calendari de treball i els detalls, com l'obtenció de fotos, al seu criteri», diu Clara Comas.

Notícies relacionades

Català, castellà i anglès són les llengües en què es poden treballar aquests diaris on line, que compten amb premis anuals auspiciats per Endesa, l'empresa patrocinadora d'aquesta iniciativa

educativa.