Les infraestructures de transport

Cauen en picat els accidents a les dues 'carreteres de la mort'

Els sinistres greus a la C-55, al Bages, han desaparegut després de les obres, que es prolongaran

Des que es va vetar el pas de camions per la N-2 a Girona no hi ha hagut cap mort en aquesta via

La C-55, després del túnel de Bogunya, al terme de Castellbell i el Vilar, ahir.

La C-55, després del túnel de Bogunya, al terme de Castellbell i el Vilar, ahir. / JOAN PUIG

3
Es llegeix en minuts
CRISTINA BUESA
MANRESA

les dues carreteres que l'any passat van concentrar més sinistralitat a Catalunya, amb 15 morts cada una, estan registrant una millora substancial des de començament d'any. La N-2 al seu pas per les comarques de Girona i la C-55 al Bages han experimentat un canvi de tendència més que notable en aquest 2013. És per raons ben diferents. La primera probablement està relacionada amb el veto del pas de camions des de l'abril. La segona, després de la finalització d'unes obres de millora en una zona conflictiva i l'increment del control de velocitat. A l'espera que els últims mesos de l'any confirmin la tendència positiva, les dues carreteres de la mort de Catalunya podrien començar a deixar de ser-ho.

En el trànsit no hi ha ciències exactes. Desgraciadament, qualsevol dia un xoc múltiple o l'encadenament de diversos sinistres poden desmuntar tota la feina feta durant diversos mesos. No obstant, a l'excel·lent resultat d'haver pacificat la

N-2 entre Vidreres (Selva) i la Jonquera (Alt Empordà) desviant els vehicles de gran tonatge cap a l'AP-7 se suma la caiguda en picat de les morts a la C-55 en el recorregut entre Abrera (Baix Llobregat) i Manresa (Bages).

INCLOURE-HI LA C-58 / El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, en una conferència del Cercle d'Infraestructures pronunciada ahir a la capital del Bages es va mostrar satisfet dels resultats que han donat les obres de millora en dos punts de la

C-55, a Manresa i a Castellbell i el Vilar. Els treballs, anunciats el febrer passat encara que projectats des de diversos mesos enrere, es van completar a finals de juliol. Des d'aleshores ha mort una persona en aquesta via, el 2 de maig passat a Olesa de Montserrat. El 3 de gener n'hi va morir una altra. Dos morts en més de vuit mesos. «Tenim un indicador, que és la sinistralitat, que ens permet objectivar que els treballs a la carretera han donat resultat», interpretava Vila ahir mentre l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent (CiU), assentia al seu costat.

El conseller va aprofitar aquesta dada per reforçar la decisió que ha pres el seu departament, que consisteix a invertir 20 milions d'euros fins al 2015 en una sèrie de millores viàries tant en aquesta carretera com a la veïna C-58, també molt transitada i perillosa.

ADMISSIÓ DE CULPA / S'ampliaran les calçades; es construiran rotondes; es milloraran les connexions amb els nuclis urbans o s'instal·laran separadors de formigó per evitar els xocs frontals, l'autèntic taló d'Aquil·les d'un traçat en què la intensitat mitjana de vehicles i la circulació de camions de volum mitjà dificulten considerablement el trànsit.

Notícies relacionades

Aquestes obres anunciades ahir responen també a la confessió que va fer el mateix Vila: «Ens hem adonat que teníem part de responsabilitat en el que estava passant», va dir referint-se a l'elevada mortalitat registrada. En aquest mateix sentit, el subdirector del Servei Català de Trànsit, Xavier Almirall, va subratllar a aquest diari que quan es concentren molts accidents en una determinada carretera això «vol dir alguna cosa: no pot ser que hi hagi tanta gent que s'equivoqui».

ESTESA DE RADARS / Territori i Trànsit han decidit anar a l'una en aquest àmbit. Per això, a les inversions previstes pels primers, s'hi sumarà també la instal·lació de nous radars no només a la C-55, sinó també a la C-58. Almirall va relacionar que ben aviat hi haurà fins a cinc controls de velocitat (tres ja estan funcionant i dos més ho faran al llarg de les setmanes vinents) a la primera carretera. A la segona, a l'altura de Vacarisses (Vallès Occidental) se situaran tres nous cinemòmetres entre Terrassa i la C-55, amb l'objectiu d'incrementar la seguretat. Invertir en mesures de seguretat i augmentar la vigilància policial perquè es respectin els límits de velocitat, un còctel d'èxit, de moment.