creu
Incivisme de pedal
Notícies recents expliquen comportaments incívics per part de conductors que posen en risc la seguretat de ciclistes a la carretera. No se'n parli més. En una gran part són delictes contra la seguretat del trànsit i com a tals s'han d'abordar. Permetin-me, no obstant, abordar una altra perspectiva que crec que també està en la base del problema: la regulació de l'ús de l'espai públic per part dels diversos usuaris que hi accedeixen. La presència de ciclistes a les carreteres i els carrers no és un fet nou. Sí que ho és el seu nombre creixent i l'actitud fervorosa de superioritat d'alguns d'ells, d'acord amb els temps de culte a l'activitat física i a les economies verdes. Entre aquest dualisme de vies pensades per a quatre rodes i usuaris de les dues rodes estem atrapats amb freqüència els que som usuaris... de les dues cames.
L'ús de la bicicleta no és una patent de cors i ostentació per ignorar les normes i circular per voreres com si es tractés de la calçada, saltar-se semàfors en vermell usant la prioritat de vianants, circular en sentit contrari pel carrer o a velocitat d'un fórmula 1 per camins boscosos, o formar un pilot a la carretera per fer tertúlia mentre es forma rere seu una caravana de vehicles contaminants.
Notícies relacionadesL'espai públic -també el viari- és de tots, i perquè tots puguem usar-lo són necessàries unes normes d'ús que evitin la col·lisió d'interessos. Si la bicicleta és un mitjà de transport i una activitat física i d'oci que flueix juntament amb camions, cotxes, autobusos, vianants, boletaires i excursionistes, s'haurà de repensar aquesta relació en benefici de tots. I no només per protegir el ciclista mitjançant carrils específics, cascos o armilles reflectants, sinó també per protegir el vianant quan se li envaeix la vorera o el camí forestal.
En primer lloc s'haurà d'apel·lar al civisme verd i sostenible i albon rotllet. En segon lloc, i per si de cas, s'haurà de veure què es pot fer amb els qui confonen el pedal amb la superioritat. Per això, el sistema disposa d'un model: l'exigència de responsabilitat, que per ser eficaç necessita, a més a més de la sanció previsible, una eficient identificació de vehicles i usuaris que permeti, per exemple, retirar tant el vehicle (al dipòsit municipal) com el conductor (suspensió del permís) quan es cometi una infracció. Mentre l'ús de la bicicleta sigui anònim, també ho serà l'incivisme de pedal.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- MOBILITAT Controls a les carreteres gironines pel pont de l’1 de maig
- Nova instrucció als registres El Govern aprova una instrucció per fer efectiva la prohibició dels ventres de lloguer
- Successos Un piròman provoca nou incendis en mitja hora a Cambrils i deixa danys en comerços i restaurants
- Conseqüències de l’apagada El Govern té un pla b amb reserves de gasoil per si hi ha una altra apagada
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"