CANVI EN LA NORMATIVA DE TRÀNSIT
Arrenca la campanya informativa sobre el veto als camions a la N-2
Els autònoms critiquen la prohibició mentre que els conductors d'empresa prefereixen l'AP-7
Responsables d'establiments afectats denuncien que hi ha molts dubtes sobre les excepcions

Repartiment de fullets en una gasolinera de la N-2 per informar els camioners. /
La Conselleria de Territori i Sostenibilitat ha posat en marxa aquest matí lacampanya informativaper explicar als camioners i als amos dels establiments afectats (principalment àrees de servei i locals d'hostaleria) la imminent entrada en vigor de laprohibició del pas de vehicles pesants per la N-2 a partir de la mitjanit de demà dijous.
Tres informadors de l'empresa Dispública repartiran la majoria dels50.000 fulletsexplicatius que s'han editat. Els tríptics resumeixen ensis idiomes(català, castellà, francès, anglès, alemany i rus) la prohibició per als vehicles de quatre o més eixos de circular per la N-2 entre les sortides 2 (Jonquera Sud) i la 9 (Maçanet de la Selva) de l'autopista AP-7 tots els dies de l'any.
El text també detalla lesexcepcions a la normativa, que inclouen els camions amb mobilitat obligada per motiu de càrrega i descàrrega, o per motius d'aprovisionament o avituallament, “amb l'obligatorietat de circular pel trajecte mínim obligatori”. Els fullets aclareixen que això vol dir que els vehicles s'hauran d'incorporar a l'AP-7 “per l'accés més pròxim” al punt de càrrega o descàrrega o al lloc d'aprovisionament.
Entre les sortides 4 (Figueres Sud) i 5 (l'Escala) la restricció als camions de quatre o més eixos és total, per evitar que circulin per la població deBàscara (Alt Empordà). L'incompliment de la nova normativa comporta una multa de 500 euros.
Diferència d'opinions
Elscamioners que aquest matí rebien els fullets explicatius a l'àrea de servei de Petromiralles a Llers (Alt Empordà) acollien de diferent grau la informació, en funció de si eren autònoms o treballaven per a empresa de transport. Nicolas, que treballa de conductor per a una companyia de Lleida des del 2005, ha reconegut que circular per l'AP-7 és “més ràpid imés segur”, per la qual cosa prefereix conduir per l'autopista.
Una altra cosa és el cost que l'obligació pot suposar per a les empreses. “El transport està molt malament, el gasoil ha pujat molt i després s'hi ha d'afegir els peatges. Anem aguantant com podem i és moltcomplicat els preus per repercutir els nous costos”, ha dit.
Més expeditiu ha estat el Josep, un autònom d'Osona que es dirigia a Lleida. “Ens estancriminalitzant i nosaltres no tenim la culpa que no s'hagi desdoblat la N-2”, ha afirmat. Aquest camioner de 50 anys ha dit que no hi ha vies alternatives a la N-2 que no siguin de pagament. “¿Qui es va a fer càrrec delscostos del peatge? Doncs els de sempre, els autònoms i els petits empresaris”, ha dit.
Alguns responsbles d'establiments que donen serveis als camioners també s'han mostrat molt crítics. És el cas deJoan Casanovas, encarregat de l'àrea de servei de Petromiralles a Llers. “La campanya informativa ha estattardana, escassa i molt limitada. Només s'ha parlat de la prohibició de circular per la carretera i a penes s'ha explicat el tema de les excepcions”, ha denunciat.
Incertesa al sector
Casanovas ha dit que s'ha estès “de forma interessada” el rumor que tots els camioners que surtin de l'autopista seran multats, quan no és així. “El que passa és que ningú ha explicat com justificaran els conductors als Mossos que han sortit per avituallar-se o proveir-se. Alguns podran presentar el tiquet de sortida de l'autopista, però ¿i els que vagin amb el teletac?”, ha insistit.
Les seves crítiques han estat compartides perManel Solà, responsable de l'aparcament de seguretat de camions Padrosa Services Center (el seu propietari, Pere Padrosa és la mà dreta del conseller Santi Vila a Territori i Sostenibilitat), que ha demanat “flexibilitat” al Servei Català del Trànsit.
“Crec que hi haurà moltatensió fins que la gent sàpiga el que no pot fer. El sector té por a repercutir més costos sobre el producte. El nostre aparcament té una ocupació del 98% els caps de setmana i si la gent no està prou informada, la cosa pot ser complicada”, ha dit.
Notícies relacionadesEls responsables d'aquests establiments també qüestionen que la prohibició del pas de camions ajudi a reduir lesmorts a la carretera. “Amb els camions se circula a una mitjana de 75 quilòmetres per hora, però quan els treguin aquesta mitjana pujarà a 98 quilòmetres per hora”, han advertit.
- Calendari Quina festa és el 9 de juny? Només aquests municipis de Barcelona tindran un pont de tres dies
- Violència masclista Un home fereix la parella i mata a ganivetades el fillastre a Sentmenat
- Fermín López: "He escoltat el meu cos i he decidit parar"
- Equipaments La diputació traslladarà oficines a un edifici tancat des del 2010
- Els estudiants s’encaren a una selectivitat sense referents
- Permís prorrogat Les obres del Camp Nou mantenen l’horari 24 hores fins que falti un mes per a l’estrena
- Després de 2026-2027 Educació traslladarà l'FP del CAR a petició del centre d'alt rendiment per primar la formació dels esportistes d'elit
- Ampliació de crèdit El Govern d’Illa celebra que s’hagi consolidat una «aliança sòlida» amb ERC i Comuns
- Parlament Junts demana al Govern que retiri el decret que frena la pujada de la taxa turística després de l’avís del Consell de Garanties Estatutàries
- Comunitats autònomes El Govern central talla l’envit del PP i accepta «tots els temes» per salvar la Conferència de Presidents