Primer catàleg exhaustiu

Catalunya censa com a invasores 110 espècies de fauna i flora

La base de dades Exocat ha detectat 939 plantes i animals exòtics

CARGOL POMA 3 Causa greus danys al delta de l’Ebre perquè s’alimenta dels brots d’arròs.

CARGOL POMA 3 Causa greus danys al delta de l’Ebre perquè s’alimenta dels brots d’arròs.

2
Es llegeix en minuts
ANTONIO MADRIDEJOS
BARCELONA

Un total de 939 espècies exòtiques de flora i fauna s'han detectat a Catalunya en els últims anys, de les quals almenys 168 (18%) estan totalment establertes i crien amb normalitat i 110 (12%) més es poden considerar invasores a causa de les considerables afectacions que ja ocasionen sobre cultius, hàbitats i altres espècies autòctones. Els resultats formen part del programa Exocat, la més completa base de dades realitzada fins ara sobre la flora i fauna al·lòctones, que inclou una distribució per comarques, possibles orígens i mitjans d'introducció, entre altres informacions.

En la llista de les invasores hi dominen les plantes, amb 63 espècies, però també hi ha invertebrats, algues, peixos, aus, rèptils i mamífers. El treball, impulsat pel Departament d'Agricultura i Medi Natural de la Generalitat, l'han realitzat Jara Andreu, Joan Pino i altres investigadors del CREAF (Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals). L'anàlisi ha recollit tota la bibliografia disponible, en part encara no publicada, i s'ha complementat amb aportacions de particulars.

Josep Escorihuela, director general de Medi Natural, destaca que gran part de les espècies exòtiques (40%) han estat detectades de manera aïllada i mai arribaran a ser conflictives, però que les que ja s'han expandit constitueixen sovint un greu problema. «Les ja establertes en amplis territoris només les podem controlar, però no eradicar-les completament», assumeix.

D'ALGUES A AUS / La llista d'invasores comença amb dues algues, especialment laCaulerpa racemosa, localitzada davant les costes de Garraf. Entre les 63 plantes destaquen l'ailant, la canya comuna, la robínia i el crespinell, totes amb una àmplia distribució territorial. La llista inclou també 18 invertebrats, alguns dels quals són considerats greus plagues, com el cargol poma, el mosquit tigre, la papallona del gerani, el cranc americà i el musclo zebrat.

Notícies relacionades

L'avaluació del CREAF prossegueix amb els vertebrats. Entre peixos marins i continentals hi ha 16 espècies, com la carpa, la gambúsia, l'alburn i el silur. S'hi inclouen també un amfibi (granota pintada) i dos rèptils (les populars tortugues americanes d'orelles vermelles i orelles grogues). L'únic mamífer és el visó americà, encara que hi ha set espècies més considerades establertes, però no invasores, entre elles la daina, la geneta i fins i tot el coipú. Finalment, s'han inclòs com a invasores cinc aus (cotorra argentina i de Kramer, faisà, bec de corall senegalès i rossinyol del Japó).

Les àrees que compten amb més varietat d'invasores són les més humanitzades de la costa, especialment el delta de l'Ebre i l'àrea de Barcelona.