Anar al contingut

LA QUALITAT DE L'AIRE A CATALUNYA

La contaminació per partícules en suspensió va augmentar el 2011 a l'àrea de Barcelona

La Generalitat atribueix el lleuger repunt a la sequera i l'envelliment del parc mòbil

Les policies locals disposaran de dues unitats mòbils per identificar els vehicles bruts

ANTONIO MADRIDEJOS / Barcelona

La contaminació per partícules en suspensió va experimentar l'any passat un lleuger repunt a l'àrea de Barcelona, una circumstància que el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat atribueix a l'escassetat de pluges i a l'envelliment del parc mòbil. En canvi, els òxids de nitrogen, l'altre gran contaminant vinculat als mitjans urbans, va baixar també lleugerament.

Els punts negres sembla que s'han desplaçat des de la ciutat de Barcelona fins al Vallès, amb resultats negatius a Terrassa, Granollers, Mollet i Sabadell, entre altres municipis.

Menys activitat econòmica, menys cotxes

Així ho ha explicat en roda de premsa la directora de Qualitat Ambiental de la Generalitat, Assumpta Farran, que ha assumit que la disminució del trànsit motivat per la reducció de l'activitat econòmica, d'un 2,7% aproximadament respecte a l'any anterior, no ha estat suficient per contrarestar la situació. Segons la seva opinió, la crisi ha fet aflorar vehicles vells "que cremen malament el combustible i gasten més".

Tant Farran com el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, han insistit que l'important és la "tendència positiva dels últims anys". En aquest sentit, el conseller ha recordat els temps, no tan llunyans, en què era molt preocupant la contaminació per plom o derivats del sofre.

Quatre estacions de mesurament de l'àrea de Barcelona i set del Vallès-Baix Llobregat, sobre un total de 25, van superar el valor límit anual que exigeix la Unió Europea (UE), mentre que l'any anterior van ser 9 i 8, respectivament.

Pel que fa a les partícules inferiors a les 10 micres (PM10), el valor límit diari es va superar en quatre estacions de Barcelona i tres del Vallès-Baix Llobregat, sobre un total analitzat de 48, mentre que l'any anterior van ser 1 i 1, respectivament.

Farran ha dit que un dels objectius de la conselleria és reduir el parc de cotxes més contaminants. En aquest sentit, la directora general ha insistit que el 5% dels vehicles més bruts emeten al voltant del 25% de les emissions, tant de NO2 com de PM10.

Unitats mòbils de control

Farran ha anunciat que la Generalitat cedirà a partir del mes de setembre d'aquest any als ajuntaments que ho sol·licitin dues unitats mòbils per mesurar la contaminació amb l'objectiu que les policies locals siguin capaces d'identificar els vehicles més bruts i immobilitzar-los si és necessari. S'aplicaran els mateixos llindars de la ITV.

Farran també ha anunciat que la Generalitat augmentarà el límit de velocitat als accessos a Barcelona, en aquelles zones que regeix el sistema de velocitat variable. No baixarà dels 90 km/h, en lloc dels 80 km/h actuals.

Tots els altres contaminants analitzats, com el diòxid de sofre, els compostos de clor, el benzè i fins i tot l'ozó, mostren una tendència positiva. En total, els tècnics de la Generalitat han analitzat nou milions de dades.

0 Comentaris
cargando